حدود 80 درصد جمعیت كشور دچار كمبود ویتامین D هستند
نوشته شده توسط : iyem

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، 'محمدباقر لاریجانی' روز پنجشنبه در جلسه شبكه های ملی تحقیقات دیابت و استئوپروز كشور در دانشگاه علوم پزشكی تهران افزود: كمبود ویتامین D در مناطق دارای هوای آلوده در برخی كلان شهرها به ویژه تهران، بیشتر است.

وی خاطرنشان كرد نتایج این مطالعات نشان می دهد كه میزان مصرف ویتامین D در سبد تغذیه ای خانوار بسیار كم است.

رییس شورای سیاست گذاری وزارت بهداشت گفت: میزان مصرف ویتامین D در سبد خانوار، 15 درصد مقدار استاندارد پیشنهاد شده و میزان مصرف كلسیم نیز 60 درصد مقدار استاندارد پیشنهاد شده است.

لاریجانی افزود: یكی از پیامدهای مهم مصرف كم ویتامین D و كلسیم، پوكی استخوان است؛ هم اكنون 60 درصد افراد بالای 50 سال در كشور دچار پوكی استخوان یا كاهش نسج -بافت- استخوان هستند.

وی خاطرنشان كرد پوكی استخوان، عوارض زیادی دارد ، شكستگی های لگن ناشی از پوكی استخوان در سنین بالا مرگ و میر و هزینه های زیادی را به كشور تحمیل می كند.

**170 میلیون دیابتی در جهان

رییس شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت در ادامه به بیان شیوع و عوارض بیماری های غیرواگیر در سطح جهانی پرداخت و گفت: شیوع دیابت در دنیا و همچنین در ایران به شدت رو به افزایش است؛ هم اكنون 170 میلیون بیمار دیابتی در جهان وجود دارد كه پیش بینی می شود این آمار ظرف سال های آینده به 400 میلیون نفر برسد.

لاریجانی افزود: سن جمعیت كشور رو به افزایش است و با توجه به این مساله، احتمال ابتلا به دیابت در كشور نیز افزایش می یابد.

وی خاطرنشان كرد 15 درصد هزینه های بهداشتی و درمانی در سطح جهان و نیز در ایران مربوط به بیماری دیابت است.

به گفته رییس شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت، مبتلایان به دیابت ، پنج برابر اقشار دیگر به بیماری های قلبی و عروقی مبتلا می شوند.

لاریجانی اظهار داشت: دیابت ، شایع ترین علت قطع عضو در دنیا به شمار می رود.

**ایران رتبه 24 دنیا را در رشته غدد دارد

رییس شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت گفت: ایران در رشته غدد ، رتبه بیست و چهارم را در دنیا دارد.

لاریجانی افزود: میزان مقالات ایران در سایت معتبر بین المللی علمی 'اسكوپوس' در رشته دیابت ، حدود پنج هزار مقاله و در رشته پوكی استخوان حدود 800 مقاله است.

وی خاطرنشان كرد از نظر تولیدات علمی علوم پزشكی در منطقه فقط كشور تركیه از ما جلوتر است كه طبق پیش بینی ها اگر نقشه علمی كشور را عملیاتی كنیم، ظرف پنج سال آینده می توانیم فاصله خود را با تركیه از بین ببریم.

**راه اندازی بانك تولیدات علمی علوم پزشكی در كشور

رییس شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت در ادامه از راه اندازی بانك تولیدات علمی علوم پزشكی در كشور خبر داد و گفت: پژوهش های داخلی مربوط به دیابت در این بانك بالغ بر دو هزار مقاله و پژوهش های داخلی مربوط به پوكی استخوان نیز بالغ بر 300 مقاله است.

به گفته لاریجانی، طبق آمار این بانك، پژوهشكده علوم غدد، 40 درصد تولیدات علمی كشور را تامین می كند.

وی ، طراحی مدل فعالیت های مربوط به دیابت و نقشه راه استئوپروز -پوكی استخوان- را از دیگر فعالیت های انجام شده در زمینه بیماری های غیرواگیر برشمرد.

رییس شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت با اشاره به فعالیت های موثر شبكه تحقیقات دیابت و استئوپروز كشور خاطرنشان كرد فراوری سلول های بنیادی جنین، تولید داروی آنژی پارس و راه اندازی كلینیك مجازی دیابت از جمله فعالیت های این شبكه به شمار می رود.

**ضرورت ساماندهی مسایل مربوط به دیابت مطابق برنامه پزشك خانواده

رییس شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت در ادامه به برنامه پزشك خانواده اشاره كرد و گفت: اجرای برنامه پزشك خانواده، چهره ارایه خدمات درمانی و بهداشتی كشور را دگرگون خواهد كرد.

لاریجانی افزود: باید تلاش كنیم آموزش های تخصصی پزشكان را برای فعالیت در برنامه پزشك خانواده، ارایه دهیم و لازم است راهنماهای بالینی دیابت و استئوپروز ساماندهی جدیدی شود.

**راه اندازی كلینیك های جامع شكستگی های ناشی از پوكی استخوان

رییس شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت در ادامه از راه اندازی كلینیك های جامع شكستگی های ناشی از پوكی استخوان خبر داد و گفت: این كلینیك ها تمام مسایل مربوط به شكستگی ها را دنبال می كنند.

لاریجانی افزود: راهنماهای بالینی در این زمینه نیز برای پزشكان تدوین می شود.

وی تاكید كرد راه اندازی نظام ثبت شكستگی های لگن و غنی سازی شیر با ویتامین D نیز در حال پیگیری است.

**طرح توسعه آموزش های بیماری های غیرواگیر

رییس شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت گفت: این وزارتخانه طرحی در دست اجرا دارد تا آموزش های مربوط به بیماری های غیرواگیر را توسعه دهد.

لاریجانی افزود: فلش كارت های آموزشی، دفترچه ثبت قند و فشار خون و سی دی و فیلم هایی برای آموزش های مربوط به بیماری های غیرواگیر تهیه شده است.

وی تاكید كرد شیوع بالا و هزینه های گران دیابت و پوكی استخوان ، موجب شده است تا این دو بیماری در اولویت وزارت بهداشت قرار بگیرد.

اجتمام**9185 1418





:: برچسب‌ها: سفر , کلیسا , رودخانه ,
:: بازدید از این مطلب : 267
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 30 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: