خروج ازبكستان ازپیمان امنیت دسته جمعی محور اصلی هفته نامه های تاجیكستان بود
نوشته شده توسط : iyem

به گزارش ایرنا، بدنبال افزایش مباحث میان مسكو و دوشنبه درباره سرنوشت پایگاه نظامی 201 روسیه در تاجیكستان،'دمیتری راگوزین'معاون امور دفاعی نخست وزیر روسیه خواستار ابقای این پایگاه نظامی شد.

هفته نامه حزب نهضت اسلامی تاجیكستان'نجات'، اظهارات نامبرده مبنی بر بازدارندگی پایگاه نظامی روسیه در تاجیكستان در برابر افراط گرایان و عامل تضمین امنیت این كشور، نوشت: اظهارات مقامات روسی در باره این پایگاه و تصمیم تاشكند به خروج از پیمان امنیت دسته جمعی بیشتر یك مانور سیاسی برای آگاهی از نظرات دولت دوشنبه است.

این نشریه افزود: از آنجا كه هر دو عامل تاثیر مستقیم بر وضعیت فعلی تاجیكستان و دورنمای همكاری آن با تاشكند و مسكو خواهد داشت، 'امامعلی رحمان' رئیس جمهور باید با درك و فهم شرایط نسبت به تصمیم گیری درست در این زمینه اقدام كند.

پایگاه 201 بزرگترین پایگاه نظامی روسیه در خارج از خاك این كشور است كه در سال 2004 تاسیس شده و در آن هفت هزار نیروی نظامی مستقر هستند.

نیروهای این پایگاه در پادگان های شهرهای دوشنبه، كولاب و قرغان تپه مستقر هستند.

روسیه از سال 2008 تاكنون برای تمدید موافقتنامه حضور پایگاه 201 در تاجیكستان با این كشور مذاكره می كند.

نجات نوشت: دولت باید هر تصمیمی را كه برای تقویت ثبات در جامعه اتخاذ می كند متناسب با شرایط و موثر برای آینده كشور در بخش های مختلف باشد.

هفته نامه 'آزادگان'نیز از بیانات 'ولادیمیر چوركین' فرمانده نیروی زمینی روسیه مبنی بر آنكه اگر تاجیكستان درگیر جنگ مسلحانه شود، این كشور از ادامه حضور نظامیان خود در خاك آن كشور جلوگیری خواهد كرد، انتقاد كرده است.

این نشریه به نقل از'كامیاب جلیل اف'كارشناس مسائل امنیتی تاجیكستان این بیانات را تنها یك اقدام تبلیغاتی عنوان كرده و نوشته است: آنچه ژنرال روس درباره احتمال بروز جنگ میان تاجیكستان، ازبكستان و قرقیزستان مطرح كرده بیشتر یك تهدید و فشار دوره ای علیه تاجیك ها است.

'پرویز ملاجان اف'تحلیلگر دیگر تاجیك نیز دلیل اصلی اظهارات ژنرال های روس را در مجموع به معنای نارضایتی مسكو از دولتمردان دوشنبه عنوان كرده است.

هفته نامه روسی زبان'آسیاپلوس'نیز ضمن انتشار واكنش وزارت دفاع تاجیكستان به این اظهارات، نوشته است: این اظهارنظرها در توسعه مناسبات سازنده و دوستانه میان كشورهای منطقه تاثیر منفی خواهد گذاشت.

دیگر هفته نامه روسی زبان'اس.اس.اس.آر' با بیان آنكه تاجیكستان باید در مورد خروج ازبكستان از پیمان امنیت دسته جمعی موضع گیری مناسبی اتخاذ كند، نوشت: دوشنبه درباره پایگاه 201 نیز می تواند دوستانه با مسكو به توافق برسد و قرارداد مربوطه را متناسب با برنامه های مورد نظر خود تمدید كند.

هفته نامه'فرژ'نیز اظهارات اخیر ژنرال های روس و تصمیم ازبكستان برای خروج از پیمان امنیت دسته جمعی را به هم مرتبط دانسته و با اشاره به هشدار افسر روس به دوشنبه، نوشت: تاشكند و مسكو همچنان منتظر هستند تا ببینند عكس العمل دوشنبه نسبت به این تصمیمات و موضع گیری چیست.

این نشریه ادامه داد: موضع گیری منطقی و برخورد محتاطانه رئیس جمهور با این موضوعات حاكی از آن است كه دوشنبه قصد دارد از استقلال و منافع ملی خود به نحو مناسب حمایت و دفاع كند.

آساق**ه.ص**1558**1565





:: برچسب‌ها: هاوایی , انگور چینی ,
:: بازدید از این مطلب : 222
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: