یادآوری برای عبرت
نوشته شده توسط : iyem

موقعیت استراتژیك ایران و برخورداری این سرزمین از منابع طبیعی فراوان باعث شده تا در طی قرون گذشته، چشم طمع بیگانگان به خاك این كشور باشد، آنان هماره در تلاش برای سلطه و دستیابی به منافع و اهداف سلطه جویانه خود در ایران بودند و بدین منظور در طول سالیان گوناگون هرگاه از اقدامات توطئه گرانه سیاسی ناامید می شدند، به طرح و انجام عملیات نظامی در قالب ترور و كودتا دست می زدند، تجربه كودتا در اسفند 1299 و مرداد 1332 باعث شده بود تا پس از پیروزی انقلاب اسلامی و عدم تسلیم پذیری ایران اسلامی در برابر سلطه گری های آنان، این زخم خوردگان سیاسی در یك تفكر خام به فكر تكرار تجربیات گذشته خود و تحریك نیروهای نظامی در اقدام به انجام كودتا بیفتند.

لذا در یك اقدام نابخردانه كودتای نوژه را به منظور براندازی نظام برنامه ریزی وبه مورد اجرا گذاشتند.

این كودتا كه توسط بیگانگان طراحی شده بود به كمك تنی چند از افسران نیروی هوایی وابسته به رژیم سابق شكل گرفت این عملیات با نام اختصاری 'نقاب' به منظور تجاوز هوایی به چند نقطه استراتژیك در تهران و مناطق حساس در كشور در دو حلقه از یك زنجیره واحد طرح ریزی شد. هدف این كودتا براندازی نظام جمهوری اسلامی و بازگردان شاپور بختیار به ایران بود. دست نشاندگان داخلی برای رسیدن به این هدف یك هسته اطلاعاتی در ایران و پاریس تشكیل دادند تا بتوانند با برنامه ریزی دقیق به شناسایی نیروها و جریان های سیاسی مخالف در داخل و خارج كشور بپردازند.

شاپور بختیار رهبری این كودتا را كه با حمایت آمریكا و انگلیس همراه بود، بر عهده داشت و در قالب ستادی برنامه ریزی آن را در پاریس هدایت می كرد، همچنین نمودار سازمانی طرح كودتا را یكی از هواداران بختیار كه در ایران مستقر بود، تهیه كرد. این شخص در آبان سال 1358 هجری خورشیدی به منظور اجرای اهدافی چون بمباران هوایی منزل امام خمینی(ره)، سازمان صدا و سیما، ستاد نیروی زمینی ارتش، ستاد كل ارتش، پادگان حر، پادگان قصر، پادگان جمشیدیه و زندان اوین، وارد ایران شد تا بتواند پس از رسیدن به این اهداف، با اعلام حكومت نظامی، نقشه خود یعنی بازگشت بختیار را به ایران اجرا كند.

دست اندر كاران كودتا از اوایل تابستان 1359 در تلاش بودند تا برای اجرای نخستین بخش این كودتا بتوانند از تجهیزات نظامی مستقر درپایگاه هوایی شهید نوژه همدان استفاده و عملیات را از این پایگاه آغاز كنند. این كودتا چنان دقیق طرح‌ریزی شده بود كه سیا موفقیت آن را قطعی می‌دانست و حتی اعلامیه‌های پیروزی آن را در منازل برخی از كودتاچیان آماده كرده بود .

اما تنها 48 ساعت قبل از زمان اجرای این طرح یعنی در هجدهم تیر 1359 هجری خورشیدی، شماری از كاركنان ارتش و ستادی مركب از سپاه پاسداران موفق به كشف این كودتا شدند و با حمله به پایگاه نوژه و همچنین پارك لاله كه محل تجمع 40 نفر از خلبانان حامی كودتا بود ، امید عبث افراد ضد انقلاب و سازمان های جاسوسی بیگانه به اجرای این كودتا را نقش بر آب كردند و توانستند بسیاری از دست اندركاران و حامیان آن توطئه را شناسایی و دستگیر كنند و به این ترتیب یكی از گسترده ترین و بزرگترین طرح های آمریكا برای براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران با شكست مواجه شد.

معمار بزرگ انقلاب، امام خمینی(ره) پیرامون كودتای نوژه فرمودند:

'می‌خواهند توطئه بكنند و آن هم این توطئه‌ای كه معلوم است كه اگر چنانچه موفق به كشفش هم نشده بودیم، مردم، خفه می‌كردند آنها را ... اگر این فانتوم‌ها هم بلند شده بود، اینها می‌خواستند چه بكنند، ...مگر ملت، نشسته كه یك فانتوم و دو فانتوم كاری انجام بدهد'.

سی و دو سال از كشف و خنثی كردن كودتای نوژه می گذرد، روزی كه یادآوری آن برای ملت ایران سرافرازی و افتخار را به ارمغان می آورد و برای دشمنان تلخی و ناكامی را در بر دارد.

شكست كودتای نوژه؛ كورسوی امید دشمنان را خاموش كرد و جهانیان را به حیرت واداشت و نشان داد كه مردم ایران هیچگاه نخواهند گذاشت استقلال، عزت، شرف و آزادی این مرزوبوم تهدید شود و ایران سربلند همیشه شایسته سرافرازی است.

اطلاع**9128**1717





:: برچسب‌ها: عکاسی , عکس ها , بریتانیا ,
:: بازدید از این مطلب : 240
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: