مجموعه 'راه طولانی' باید دو سال پیش از تلویزیون پخش می‌شد
نوشته شده توسط : iyem

'جلیل اكبری صحت' روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، موفقیت این مجموعه تلویزیونی را ناشی از كارگردانی مناسب 'رضا كریمی' دانست و افزود: برخلاف عده‌ای كه نقطه قوت سریال را بازی‌های نرم و مطابق با زندگی عادی جامعه ایرانی می‌دانند، به نظر می‌رسد كارگردان نقش موثری را در موفقیت این سریال داشته است.

وی توضیح داد: داستان این سریال تلاش برای رسیدن به قصه زندگی یك خانواده متوسط رو به پایین ایرانی است و تمام تلاش دایره وار این خانواده می‌تواند نشان دهنده حركت اجتماعی امروز مردم جامعه باشد.

اكبری صحت با بیان اینكه 'رضا كیانیان' بازیگر نقش اول این سریال این بار نقش یك آدم بسیار معمولی با اغوا شدن معمولی و اشتباهات معمولی را بازی كرده است، گفت: این اشتباهات ساده ممكن است در زندگی هر كس اتفاق بیافتد.

این روزنامه‌نگار با تاكید بر اینكه داستان مجموعه راه طولانی برگرفته از شرایط اجتماعی مردم است، افزود:ایجاد یك گشایش مالی و پذیرش هر پیشنهاد غیر قابل عرفی می‌تواند پاشنه آشیل هر خانواده ایرانی باشد.

وی درباره اینكه آیا نقطه قوت این سریال به بازی‌های نرم بازیگران و یا داستان آن باز می‌گردد گفت: بازی در یك سریال بدون شناخت روش كارگردان قابل بررسی نیست؛ كریمی كارگردانی است كه شیوه قصه‌گویی را بلد است و در آثار سینمایی كه تاكنون ساخته، تلاش كرده تا داستان را به سطح زندگی معمولی مردم نزدیك كند.

اكبری صحت با تاكید بر اینكه جامعه متوسط رو به پایین جامعه،محور آثاری را تشكیل می‌دهند كه كریمی آن را كارگردانی كرده است،افزود: این سطح اجتماعی، همان جامعه خیلی فقیر است كه انتخاب در آن معنا ندارد و برای تغییر شرایطی كه در آن زندگی می‌كند، هر پیشنهادی را ممكن است بپذیرد.

وی بازی 'افسانه بایگان' بازیگر نقش اول زن این سریال در نقش همسر رضا كیانیان را درخشان‌تر از كیانیان دانست و گفت: بایگان با بازی خود می‌خواهد این موضوع را به بیننده القا كند كه خانواده این قصه حق انتخاب ضعیفی دارد.

منتقد سینما و تلویزیون تاكید كرد: البته در جامعه كنونی، مخاطب نیز در معرض انتخاب قرار دارد و علاوه بر شبكه های تلویزیونی و ماهواره ای، صنعت سینمای خانگی هم به جمع انتخاب‌های یك بیننده ایرانی افزوده شده است.

اكبری صحت ادامه داد: در چنین شرایطی، كارگردان برای دیده‌شدن شرایط سختی خواهد داشت زیرا دیگر مانند دهه 60 نیست كه بیننده برای دیدن سریال '‌آینه' به انتظار بنشیند و از سوی دیگر هرچه كارگردان تلاش كند كمتر از گذشته شانس دیده شدن دارد.

این روزنامه نگار با بیان اینكه كشورهای همسایه به دلیل اشتراكات فرهنگی و اجتماعی با جامعه ایرانیان به رقیبی برای مجموعه های تلویزیونی ایرانی تبدیل شده اند، افزود:ساخت سریال‌هایی همچون 'راه طولانی' اقدامی خوب و در عین حال دیر است.

وی با تاكید بر اینكه 'راه ‌طولانی' باید دو سال پیش ساخته و پخش می‌شد،افزود: لازم است صدا و سیما سریال‌هایی از این دست و نزدیك به زندگی مردم بسازد.

اكبری صحت در عین حال روند ساخت فیلم و سریال در ایران را طولانی و دیربازده دانست و اظهار داشت: هرچند ساخت سریال امری زمانبر است اما باید برنامه‌ریزی‌ها به نحوی باشد كه فیلمساز یك گام جلوتر از جامعه حركت كند و با آثار خود به جامعه راه و روش نشان دهد.

فراهنگ** 2025





:: برچسب‌ها: اروپا , نیویورک شهرستان , خام ,
:: بازدید از این مطلب : 244
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: