صرفه جویی در مصرف آب باید به یك فرهنگ عمومی در جامعه تبدیل شود
نوشته شده توسط : iyem

'علی اكبر بسكابادی' در گفت و گوی اختصاصی با خبرگزاری جمهوری اسلامی با بیان اینكه فرهنگ صرفه جویی در آب یك پروژه چند وجهی بوده كه یك وجه آن قیمت آب است افزود: هر كالایی كه ارزان باشد علیرغم اینكه ممكن است خیلی ارزشمند باشد ولی مصرف كنندگان برای آن، ارزشی قائل نمی شوند.

وی با اشاره به اینكه هم اكنون تولید هر متر مكعب آب روستایی در استان 970 تومان برای شركت آب و فاضلاب روستایی تمام می شود گفت: این در حالیست كه نرخ فروش آن به روستاییان 90 تا 93 تومان است.

وی، متعادل شدن قیمت را یكی از راه های صرفه جویی در مصرف آب ذكر كرد و افزود: بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و افزایش قیمت آب ، مصرف آب روستایی در استان كاهش یافته است.

بسكابادی با اشاره به اینكه دولت باید حاكمیت خودش را بر منابع آبی حفظ كند اما تصدی گری آن را به بخش خصوصی واگذارد افزود: هم اكنون سازمانهای متولی دولتی در بخش آب چندان انگیزه ای برای مدیریت هزینه كرد، ندارد.

وی ادامه داد: چنانچه سیستم راهبردی آبرسانی شهری، روستایی و كشاورزی به بخش خصوصی واگذار شود سعی در صرفه جویی و پرهیز از اسراف بیشتر می شود.

مدیرعامل شركت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی، بهره وری پایین و هزینه زیاد را از ضعفهای مدیریت دولتی در بخش آب ذكر كرد و یادآور شد: در بخش دولتی، به علت اینكه در سود و زیان پروژه ها شریك نیستند انگیزه چندانی برای صرفه جویی آب وجود ندارد.

وی گفت: مردم خراسان جنوبی ارزش آب را می دانند بطوری كه میانگین مصرف آب در روستاهای كشور 168 لیتر در شبانه روز است اما در این استان در روستاهایی كه مشكل آب ندارند این رقم 110 لیتر است.

بسكابادی با تاكید بر اینكه باید در مصرف آب به همت دولت به سمت استفاده از سیستمهای مدرن حركت كنیم گفت: در این ارتباط، استفاده از سرشیرهای كاهنده آب و تفكیك منابع آبی ضروری است. بطور مثال، جمع آوری فاضلاب و بازچرخاندن آب آن برای مصارف صنعتی و كشاورزی می تواند به صرفه جویی آب كمك كند.

وی ایجاد تصفیه خانه های كوچك در بالا دست پاركها و استفاده از آب آن در فضای سبز به جای استفاده از آب سفره های زیر زمینی را راهكاری دیگر در صرفه جویی آب ذكر كرد.

این مسئول افزود : باید در صرفه جویی آب به سمتی حركت كنیم كه از سیستم دو شبكه ای آب استفاده كنیم كه در این راستا آب شرب مردم می تواند از آب بهداشتی آنان تفكیك شود.

بسكابادی با بیان اینكه فرهنگ سازی یك مقوله جمعی است كه اقتصاد، آن را تنظیم می كند یادآور شد: در این راستا باید تمام جامعه به یك باور برسند كه اسراف كردن در همه موارد امری ناپسند است.

وی راه اندازی ' موزه آب ' را برای فرهنگ سازی صرفه جویی در مصرف آب ضروری دانست و گفت: كودكان پیش دبستانی می توانند در این موزه آموزشهای لازم را در موضوع آب و راه های صرفه جویی از آن فرا گیرند و از عواقب اسراف كردن آگاه شوند.

مدیرعامل شركت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی با بیان اینكه آموزشها باید از سنین كم در افراد جامعه آغاز شود گفت: در مدارس باید از مقطع دبستان فرهنگ صرفه جویی در مصرف آب را به دانش آموزان آموزش دهیم.

وی با اشاره به اجرای قانون هدفمندی یارانه ها گفت: در مقایسه ای آماری بعد از اجرای این قانون، طی 10 ماهه سال گذشته نسبت به سال 89 ، مصرف آب روستایی به میزان 19 درصد در بخش خانگی ، 17 درصد در بخش عمومی و اداری ، 22 درصد در بخش تجاری و صنعتی و 60درصد در بخش آزاد كاهش داشته است.

وی ادامه داد: این آمار نشان می دهد كه اگر اجرای مراحل این قانون به اتمام برسد قطعا میزان هدرفت آب كاهش چشمگیری خواهد داشت.

بسكابادی، میزان متوسط كاهش آب در روستاهای خراسان جنوبی را در مجموع بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها 22 درصد اعلام كرد و گفت: طی ده ماهه سال 89 تعداد مشتركین آب این شركت 91 هزار و 533 نفر بود كه این رقم با افزایش 38/4 درصد در سال گذشته به 95 هزار و 541 مشترك رسیده است.

وی افزایش مشترك در بخش عمومی را پنج درصد، تجاری و صنعتی 36/4 درصد و خانگی 96 درصد طی این مدت اعلام كرد و گفت: این رقم ها نشان می دهد علیرغم گران شدن آب ، مصرف آب كاهش و تعداد مشتركین شركت بطور متوسط 67/4 درصد افزایش داشته است.

به گفته این مسئول، در افق 1405، بخش آب روستایی خراسان جنوبی سالانه نیاز به 33 میلیون متر معكب آب دارد تا بتواند به یك حالت ایده آل و پایدار برسد.

وی گفت: هم اكنون پروانه ای كه شركت آب منطقه ای برای برداشت آب از سفره های زیر زمینی برای این شركت صادر كرده به میزان 28 میلیون متر مكعب آب در سال است اما به علت پدیده خشكسالی ، درحال حاضر بیشتر از 18 میلیون متر مكعب ظرفیت برداشت آب نداریم.

وی یادآور شد: چون خطوط انتقال این شركت در مجتمع های آبرسانی هنوز كامل نشده و 48 مجتمع آبرسانی در دست اقدام است ، برداشت فعلی این شركت از سفره های آب زیر زمینی، سالانه 5/16 میلیون متر مكعب آب می باشد.

مدیر عامل شركت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی، ضریب بهره مندی از آب شرب بهداشتی و سالم در روستاهای استان را 35/72 درصد اعلام كرد و افزود: در پایان برنامه پنجم توسعه این رقم باید به 90 درصد برسد.

بسكابادی اظهارداشت: در خراسان جنوبی 834 آبادی بالای 20 خانوار و 981 آبادی زیر 20 خانوار وجود دارد.

وی با بیان اینكه 54 درصد روستاهای استان زیر 20 خانوار جمعیت دارند، افزود: این نشان از پراكندگی روستاها و مشكلات پیش رو برای آبرسانی دارد.

وی تعداد مشتركین این شركت را بیش از 102 هزار نفر اعلام كرد و گفت: هم اكنون 402 منبع آبی در اختیار این شركت برای آبرسانی به روستاییان وجود دارد كه شامل 245 چاه عمیق، 44 چشمه و 113 رشته قنات است.665/110 / 1449





:: برچسب‌ها: انگور چینی ,
:: بازدید از این مطلب : 182
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 17 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: