از ثبت جهانی مسجد جامع اصفهان و گنبد قابوس تا بازگشت 'چاق و لاغر' به تلویزیون
نوشته شده توسط : iyem

** حوزه سینما

از جمله اتفاقات حوزه سینما در هفته گذشته، می توان به صدور حواله فیلم برای سینما آزادی اشاره كرد.

شورای صنفی نمایش فیلم در جلسه روز دوشنبه مقرر كرد كه به علت درخواست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حواله نمایش فیلم در سینما آزادی صادر شود و در نهایت فیلم های 'كیمیا و خاك' و 'بدون اجازه' در این سینما اجازه اكران پافتند.

این در حالیست كه 'محسن مومنی شریف' رییس حوزه هنری در نشست مشترك با طلاب و دانشجویان بر موضع این نهاد فرهنگی در عدم اكران برخی فیلم های سینمایی تاكید كرد و یادآور شد كه فیلم های به مراتب بدتر از فیلم 'خصوصی' هم وجود دارند كه اجازه اكران را به آنها نخواهیم داد.

در این هفته همچنین 'سیدضیاهاشمی' از تدارك برای اكران فیلم های سینمایی در ماه مبارك رمضان خبر داد كه به گفته وی پس از توافق با مسوولان انتظامی، برنامه اكران فیلم ها در این ماه اعلام می شود.

جواد شقدری رییس سازمان امور سینمایی نیز در این هفته در گفت وگویی اعلام كرد كه مسایل اكران و رفتارهای غیرقانونی حوزه هنری با بزرگ منشی و بردباری وزیر فرهنگ و ارشآد اسلامی فیصله می‌یابد.

همچنین در این هفته جمعی ار سینماداران ضمن دیدار با رییس سازمان امور سینمایی، درباره مسایل اخیر سینما با وی گفت وگو كردند.

همچنین 'محمد خزاعی' دبیر دوازدهمین جشنواره فیلم مقاومت در این هفته اعلام كرد كه این رویداد فرهنگی هنری در كرمان برگزار می شود و آثار این جشنواره در برخی مناطق محروم نیز نمایش داده می شود.

عملی نشدن وعده معرفی رسانه های برتر سی امین جشنواره فیلم فجر به رغم صحبت های یزدان عشیری روابط عمومی این جشنواره، از دیگر اتفاقات این هفته سینمای ایران بود و به نظر می رسد این موضوع كه در ایام برگزاری جشنواره اعلام شد، به نتیجه ای نخواهد رسید.

سرانجام فیلمبرداری فیلم سینمایی 'چ' در منطقه اورامان در هفته ای كه گذشت، آغاز شد. این فیلم سینمایی روایت دو روز از زندگی شهید مصطفی چمران است و ابراهیم حاتمی كیا این اثر را كارگردانی خواهد كرد.

** حوزه تئاتر

برپایی چهاردهمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسكی تهران - مبارك طی هفته گذشته، اهم اخبار این حوزه را به خود اختصاص داده بود.

برگزاری نشست خبری اپرای عروسكی 'حافظ' به نویسندگی و كارگردانی بهروز غریب پور و آغاز اجرای این اثر، دیگر اتفاق قابل توجه در حوزه تئاتر طی هفته گذشته بود.

غریب پور پیشتر اپراهای عروسكی 'رستم و سهراب'، 'مكبث'، 'عاشورا' و 'مولوی' را به صحنه برده و كارگردانی كرده است.

برگزاری نشست 'قادر آشنا' مدیر مركز هنرهای نمایشی با اعضای هیات مدیره خانه تئاتر پیرامون حل و فصل اختلافات این دو مركز بر سر قراردداد تیپ و دستمزدهای هنرمندان تئاتر از دیگر اتفاقات مهم تئاتر در هفته گذشته بود.

آشنا در این نشست ضمن تاكید بر لزوم بازنگری در شیونامه شورای حمایت تاكید كرده بود هیچ پنهان كاری در بودجه تئاتر كشور وجود ندارد.

اتفاق مهم و البته خوشایند هنر تئاتر در هفته گذشته، افتتاح پایگاه اطلاع رسانی بنیاد ادبیات نمایشی در كشور بود. در این مراسم معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سنگ بنای توسعه و اعتلای تئاتر را، تولید نمایشنامه های اصیل و تاثیرگذار دانست و بر توجه به نگارش نمایشنامه های كیفی و ماندگار در صدر مسیر توسعه تئاتر در كشور تاكید كرد.

و سر آخر آنكه با پایان یافتن مهلت ارسال طرح های نمایشی هنرمندان تهران به هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی 'ایران' بیش از یكصد طرح به دبیرخانه این رویداد ارسال شده بود و نمایش 'شب روی سنگ فرش خیس' از متون ارزنده زنده یاد اكبر رادی، به كارگردانی هادی مرزبان در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه رفت.

** رادیو و تلویزیون

راه‌اندازی شبكه جدید پویانمایی، مهمترین رویداد حوزه رادیو وتلویزیون در هفته گذشته بود. این شبكه از طریق دستگاه گیرنده دیجیتال 'ست آپ باكس' قابل دریافت است و از 12 تیر ماه فعالیت خود را با پخش روزانه چهارساعت انیمیشن آغاز كرد.

سیدحسن موسوی رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز اعلام كرد كه بر اساس توافق صورت گرفته با صدا وسیما، ‌عید فطر امسال شبكه تلویزیونی گردشگری، فعالیت خود را آغاز می كند.

عزت الله ضرغامی رییس سازمان صدا وسیما نیز اعلام كرد كه شبكه‌های ورزش و پویانمایی به تدریج در تمام استان‌ها قابل دریافت خواهند بود.

وی همچنین از برنامه‌ریزی گسترده رسانه ملی برای پخش مسابقات المپیك خبر داد.

تصمیم تهیه كننده سریال تلویزیونی عروسكی 'چاق و لاغر' برای ساخت سری جدید این مجموعه، تغییر نام سریال مناسبتی 'امروز فردا' ‌به نام ' مثل من مثل تو' و برگزاری جلسه نقد و بررسی سریال 'راه طولانی' از دیگر رویدادهای مهم این حوزه در هفته گذشته بود.

هفته گذشته 'حمید حمزه' از فعالان حوزه نمایش های رادیویی درگذشت و پیكر او در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) به خاك سپرده شد.

** گردشگری و میراث فرهنگی

موفقت ایران در ثبت جهانی مسجد جامع اصفهان و گنبد قابوس در فهرست میراث جهانی در سی وششمین اجلاس كمیته ثبت یونسكو، مهمترین رویداد این هفته بود.

میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران هفته گذشته اعلام كرد كه قصد دارد چهار محور خیابان‌های ویلا (نجات‌اللهی)، فردوسی، كریم‌خان زند و لاله‌زار را ثبت می‌كند.

بر این اساس، خیابان ویلا به عنوان مركز عرضه صنایع دستی، خیابان فردوسی به دلیل وجود مراكز فروش فرش، خیابان كریم‌خان زند به خاطر وجود كتاب‌فروشی‌ها و محور خیابان تاریخی لاله‌زار به دلیل وجود نخستین سینماها ثبت معنوی می‌شوند.

از سوی دیگر اعلام شد كه موزه ملی ایران و دانشگاه ناپل ایتالیا تفاهمنامه ای پنج ساله برای همكاری علمی و پژوهشی منعقد كردند.

تشكیل شورای مشورتی گردشگری ایران و تصویب تشكیل كارگروه توسعه گردشگری در دولت از دیگر اخبار مهم صنعت گردشگری در هفته گذشته بود.

این هفته همچنین نمایشگاه بین المللی گردشگری شیراز با حضور شركت‌های خارجی و بخش خصوصی ایران در این شهر آغاز به كار كرد.

** حوزه معارف

در هفته گذشته حوزه معارف شاهد رویدادهای مختلفی بود از جمله اینكه 'امین پویا' قاری بین‌المللی مسابقات قرآن كریم در مسابقات قرائت قرآن مالزی كه 23 تیر ماه سال جاری در كوالالامپور برگزار می‌شود، شركت می‌كند.

این مسابقات با حضور قاریان برگزیده كشورهای جهان برای پنجاه و چهارمین سال متوالی در این كشور برگزار خواهد شد.

پاتریارك 'كریل' رهبر كلیسای ارتدوكس روسیه در دیدار با آیت الله 'محمدعلی تسخیری' دبیر كل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینكه جمهوری اسلامی ایران مبتكر گفت وگوهای سازنده ادیان در جهان است، گفت: تلاش ایران در این زمینه قابل تقدیر است.

همچنین طی هفته گذشته، مدیر اجرایی و ارتباطات مركز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران نیز در خبری اعلام كرد كه سالانه بیش از چهار میلیون نسخه قرآن كریم از سوی این مركز ویژه دانش آموزان مقطع راهنمایی چاپ و منتشر می شود.

اعزام حدود 60 كارشناس طلبه سطح سه مركز تخصصی مهدویت از 13 تا 15 تیر ماه همزمان با ایام مبارك نیمه شعبان به 30 بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) در سطح كشور، آغاز اجرای طرح تابستانی سازمان اوقاف و امور خیریه با عنوان 'نشاط معنوی'‌ در یكهزار و 271 امامزاده و بقعه متبركه سراسر كشور و با حضور بیش از 60 هزار نوجوان و جوان و آغاز برگزاری مراسم جشن نیمه شعبان در بیش از 130 مهدیه سراسر كشور از دیگر خبرهای هفته گذشته حوزه معارف بود.

مسوول موسسه آینده روشن(پژوهشكده مهدویت) نیز در مطلبی از برگزاری هشتمین همایش بین المللی دكترین مهدویت با حضور اندیشمندان 18 كشور در روزهای 15 و 16 تیر ماه در مركز همایش های بین المللی صدا وسیما خبر داد.

** حوزه موسیقی

برگزاری مراسم بزرگداشت استاد 'عثمان محمدپرست' چهره ماندگار موسیقی مقامی خراسان، درخشش علیزاده و حدادی در آخرین شب كنسرت های تهران در تالار وحدت، اعلام نخستین اجرای اركستر ملی با رهبری جدید در سالن همایش های برج میلاد از جمله اخبار حوزه موسیقی طی هفته گذشته بود.

فراهنگ ** 1071





:: برچسب‌ها: خام , فلوریدا , مردم ,
:: بازدید از این مطلب : 239
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 17 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: