واحد بنزین سازی شهید تندگویان با تولید روزانه 2.8 میلیون لیتر به بهره برداری رسید
نوشته شده توسط : iyem

به گزارش روز جمعه شبكه اطلاع رسانی نفت و انرژی (شانا)، 'ناصر بابایی' در گفت و گویی با اشاره به فناوری منحصر‌ به فرد واحد ایزومریزاسیون این طرح در كشور گفت: واحد ایزومریزاسیون طرح بنزین‌سازی پالایشگاه شهیدتندگویان تهران دومین واحد ایزومریزاسیون بعد از طرح توسعه پالایشگاه اراك است كه در كشور و با اتكا به توان متخصصان داخلی به بهره‌برداری رسید.

وی برخورداری از سیستم غربال جاذبه ‌های مولكولی را از ویژگی واحد ایزومریزاسیون پالایشگاه شهیدتندگویان تهران برشمرد و افزود: این سیستم به واحد ایزومریزاسیون طرح توسعه پالایشگاه شهیدتندگویان تهران اضافه شد، كه از طریق واحد ایزومریزاسیون بنزین‌های دارای اكتان پایین را جدا و به طور مجدد به خط اول واحد بازمی‌گرداند و از این طریق عدد اكتان بنزین به نحو قابل ملاحظه‌ای افزایش می یابد.

این مقام مسئول با اشاره به این كه با راه‌اندازی این واحد عدد اكتان بنزین تولیدی از 64 به 88 افزایش می‌یابد، اظهارداشت: پیش از این به منظور افزایش كیفیت بنزین تولیدی پالایشگاه، روزانه 2 میلیون لیتر بنزین سوپر از پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند اراك وارد می شد كه با راه‌اندازی این واحد و افزایش عدد اكتان بنزین تولیدی، دیگر نیازی به واردات بنزین سوپر نداریم و كیفیت بنزین تولیدی در خود پالایشگاه شهیدتندگویان افزایش یافته است.

بابایی بر تاثیر مستقیم طراحی و راه‌اندازی این واحد در كاهش آلاینده‌های زیست محیطی پایتخت تاكید كرد و افزود: طرح بنزین سازی پالایشگاه از حدود سه هفته گذشته در مدار تولید قرار گرفته است و این واحد بنزین تولیدی را در اختیار شركت پخش قرار می دهد تا علاوه بر ذخیره‌سازی در مخازن این شركت، به مرور در جایگاه‌های سوخت كشور به ویژه پایتخت عرضه شود.

سرپرست شركت پالایش نفت شهیدتندگویان تهران كیفیت تولیدی بنزین این واحد را بالا دانست و افزود: ایزوپارافین دارای عدد اكتان بالایی بوده و بهترین نوع بنزین است كه فاقد مواد مضری همچون آروماتیك، بنزن و اولفین است.

به گفته بابایی، در این واحد 170 میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است.

وی تاكید كرد: طرح بنزین‌سازی پالایشگاه شهیدتندگویان تهران كه به منظور افزایش كیفیت بنزین تولیدی این پالایشگاه اجرایی شد، دارای واحد تصفیه نفتای سبك به ظرفیت 18 هزار بشكه در روز، ایزومریزاسیون به ظرفیت 18 هزار بشكه در روز و واحدهای جانبی نظیر تولید گاز ازت به ظرفیت یك هزار نرمال مترمكعب گاز در ساعت و دو مخزن جدید هركدام به ظرفیت 80 هزار بشكه است.

وی اضافه كرد: نفتای سبك در مرحله نخست به واحد تصفیه نفتای سبك ارسال شد و گوگرد، تركیبات نیتروژنی و اكسیژنی و فلزات سنگین آن به عنوان سم برای كاتالیست‌های واحد ایزومریزاسیون محسوب می‌شود، حذف شد و سپس به عنوان خوراك به واحد ایزومریزاسیون ارسال می‌شود كه در آنجا با افزایش عدد اكتان، بنزین تولیدی به بالاترین كیفیت می‌رسد.

براساس این گزارش، پروژه بنزین‌سازی پالایشگاه شهیدتندگویان تهران با هدف ارتقای كیفیت بنزین تولیدی این پالایشگاه (با افزایش عدد اكتان نفتای سبك) در محل این پالایشگاه واقع در جنوب غربی تهران و از سوی شركت پالایش نفت شهیدتندگویان اجرایی شده است.

اقتصام**9186 ** 1569





:: برچسب‌ها: شیکاگو , تصویر ,
:: بازدید از این مطلب : 205
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 16 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: