سی سال انتظار
نوشته شده توسط : iyem

خودروی سیاسی سفارت جمهوری اسلامی ایران در 14 تیر 1361 كه در حمایت پلیس دیپلماتیك لبنان از شهر بندری طرابلس به بیــروت باز می گشت، در منطقه برباره توسط نیروهای مسلح تحت امر رژیم صهیونیستی، متوقف و چهار دیپلمات ایرانی به نام های، سید محسن موسوی (كاردار سفارت)، حاج احمد متوسلیان (وابسته نظامی)، تقی رستگار مقـدم(كارمند سفارت) و كاظم اخوان (خبرنگار و عكاس ایرنا)، بر خلاف ضوابط بین المللی و مصونیت دیپلماتیك ربوده شدند.

در آن برهه ارتش رژیم صهیونیستی به لبنان حمله كرده بود و حزب فالانژ، همكاری نزدیكی با این رژیم اشغالگر داشت و گفته می شد كه مسوولیت ربودن دیپلماتها نیز بر عهده همین حزب است. گرچه در ابتدا گفته می شد كه دیپلماتها ایرانی به شهادت رسیده اند اما شواهد و مدارك موجود، حاكی از بود كه این افراد در اسارت رژیم صهیونیستی هستند.

'سمیر جعجع' فرمانده نیروهای لبنانی (فالانژ‌های سابق) بارها اعتراف كرده كه نیروهای تحت امر وی چهار دیپلمات ایرانی را ربوده‌ و به رژیم صهیونیستی تحویل داده اند و به احتمال قوی آنها اكنون در یكی از زندان‌های این رژیم در فلسطین اشغالی در بند هستند.

سالها از آن واقعه هولناك می گذرد و هر سال فرارسیدن این روز، تلخی حادثه را بار دیگر زنده می كند اما امید به بازگشت این عزیزان در دل خانواده های این ماندگاران و امت مسلمان ایران كماكان زنده است و چشم های منتظر، مشتاق دیدار آنان است. این روز فرصتی است مغتنم تا با نگاهی كوتاه به زندگی نامه این چهار دیپلمات در بند یاد و خاطره آنان را زنده نگه داریم و در جاده بی انتهای سرنوشت به انتظار دیدار آنان گام برداریم.

'كاظم اخوان' در سال 1338در خانواده‌ای مذهبی در مشهد دیده به جهان گشود. پدرش از خادمان بارگاه ملكوتی امام رضا (ع) و مادرش معلم بود.

كاظم تحصیلات ابتدائی و متوسطه را با اخذ دو دیپلم طبیعی و ریاضی در زادگاه خود به پایان رساند و هرگاه فرصتی می‌یافت در خدمت به زائران امام هشتم(ع)در كنار پدر می‌كوشید، خاندان اخوان این افتخار را داشتند كه از خادمان حرم امام رضا(ع) باشند.

او با آغاز حركت شكوهمند انقلاب اسلامی به صف انقلابیون پیوست و در تمامی راهپیمائی‌ها حضور فعال داشت. وی پس از پیروزی انقلاب همچنان شور و نشاط انقلابی خود را حفظ كرد و در سنگرهای مختلف به خدمت پرداخت.

با آغاز جنگ تحمیلی خود را از مشهد به اهواز رساند و به ستاد جنگ های نامنظم پیوست. او با حضور در این گروه كه نقش بسیار ارزنده ای در دفاع از میهن اسلامی داشت، در كنار شهید چمران در بیش از 70 عملیات و نبرد خطرناك حضور یافت.

در نبردها علاوه بر اسلحه، دوربین عكاسی و فیلم برداری خود را به همراه داشت زیرا او عكاس و خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) بود و رسالت سنگینی برای ثبت وقایع داشت.

او یك رزمنده هنرمند بود كه هنر عكاسی در وجود او با جنگ متولد شد و با تشویق و تحسین شهید چمران با عشق و ایمان به روایتگری لحظه های ناب ایثار رسید و این چنین تبدیل به یكی از پدیده های عكاسی جنگ شد.

وی در طول یك سال و نیم زندگی مداوم در جبهه ها صحنه هایی استثنایی را به تصویر كشید تا اینگونه نسل های آینده شاهد حوادث تلخ و شیرین در صحنه های مختلف جنگ تحمیلی باشند.

اخوان پس از ثبت لحظات تاریخی و حساس فتح خرمشهر، با شروع حمله گسترده زمینی، دریایی، هوایی رژیم صهیونیستی، به همراه یك هیأت دیپلماتیك داوطلبانه عازم لبنان شد.

***

سید محسن موسوی در خانواده ای مذهبی به دنیا آمد. آغاز دوران مدرسه آغاز فصلی جدید در زندگی او بود چون در 11 سالگی شروع به فعالیت های سیاسی - اجتماعی كرد. او توانست دوران متوسطه را در سن 15 سالگی با اخذ مدرك دیپلم به پایان رسانده و در رشته برق دانشگاه تهران پذیرفته شود.

عمده فعالیت او در این دوران تكثیر و پخش مخفیانه اعلامیه و نوارهای امام، كمك به خانواده زندانیان سیاسی، مدیریت و سازمان دهی افراد برای مبارزه علیه رژیم بود كه این نوع فعالیت بهانه ای برای دستگیری، شكنجه و محروم شدن از تحصیل او در پایان سال اول دانشگاه، توسط ساواك شد.

فعالیت های سیاسی، تحت تعقیب بودن از سوی ساواك و اصرار خانواده، اورا مجبور كرد در سال 56 به همراه همسر و برادر خود از كشورخارج شود. یك ماه پس از تبعید امام به پاریس برای كسب تكلیف خدمت امام رسید و یك سال پس از پیروزی انقلاب در اردیبهشت 58 به میهن بازگشت.

وی مدتی پس از بازگشت به لبنان رفت و در سال 1361 كه برای استراحت به تهران آمده بود مطلع شد كه رژیم صهیونیستی دست به حمله گسترده هوائی،‌ زمینی و دریائی به لبنان زده است، بلافاصله مرخصی خود را لغو و عازم سوریه شد تا هر چه سریعتر خود را به محل كارش در بیروت برساند.

***

'تقی رستگار' در سال 1338 در شهر قم به دنیا آمد پس از فتح عظیم خرمشهر فرصت دیدار با امام خمینی (ره) را پیدا كرده در این جلسه خصوصی كه جهت تحویل گزارش چگونگی فتح خرمشهر بود امام از ایشان و همرزمان دلیرشان به خاطر این فداكاری عظیم قدردانی می كنند.

در زمان جنگ نیز به همراه حاج احمد متوسلیان در جبهه های مختلف حضور داشت و حماسه ها آفرید تا این كه سرانجام به همراه حاج احمد متوسلیان به لبنان اعزام شد.

***

'احمد متوسلیان' سال 1332 در خانواده‌ای مذهبی و در یكی از محلات تهران به دنیا آمد. دوران تحصیل ابتدایی خود را در دبستان اسلامی مصطفوی به پایان برد. ضمن تحصیل، به پدر كه در بازار به شغل شیرینی فروشی اشتغال داشت، كمك می‌كرد. پس از پایان دوره ابتدایی، در هنرستان صنعتی، به تحصیل ادامه داد و در سال 1351 موفق به اخذ دیپلم شد. پیش از اعزام به خدمت سربازی با شركت فعال در هیات های مذهبی و كلاس های قرآن در مساجد جنوب شهر، از ظلم و جنایات رژیم پهلوی آگاه شد و باوجود سن و سال كمی كه داشت قدم به میدان مبارزه با طاغوت گذاشت.

مبارزات او همچنان ادامه داشت تا اینكه در سال 1354 توسط ساواك دستگیر و روانه زندان شد و پنج ماه را در زندان مخوف فلك‌الافلاك خرم‌آباد در سلولی انفرادی گذراند و با بالاگرفتن موج انقلاب اسلامی از زندان آزاد و به آغوش ملت بازگشت.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، عهده دارمسوولیت تشكیل كمیته انقلاب اسلامی در محله خود شد. پس از شروع درگیری های ضدانقلاب در كردستان، اسفندماه سال 1357 به همراه 66 تن از همرزمانش داوطلبانه عازم بوكان شد و به دلیل ابتكار عمل هوشیارانه و فرماندهی قاطع خود توانست اشرار مسلح را متواری و منطقه را از عناصر ضدانقلاب كه در راس آنها دمكرات ها قرار داشتند، پاكسازی نماید.

سال 1358 به او ماموریت داده شد تا جاده پاوه - كرمانشاه را كه در تصرف ضدانقلاب بود پس بگیرد. عملیات با فرماندهی او و همكاری سپاه پاوه شروع و با موفقیت كامل به انجام رسید و آنها وارد پاوه شدند. سپس با گذشت زمان اندكی با حكم (شهید) بروجردی، به فرماندهی سپاه پاوه منصوب شد.

دوباره در سال 1359 ماموریت آزادسازی شهرستان مریوان كه در تصرف گروهك های محارب بود، به وی محول شد حاج احمد پس از ورود به شهر و سازماندهی نیروها، با یورشی سهمگین شهر مریوان و مناطق اطراف آن را از وجود گروهك ها پاك كرده و در این شهر مستقر شد. از همین زمان بود كه مسئولیت فرماندهی سپاه مریوان به عهده او گذاشته شد.

در دی ماه 1360 مصادف با بعثت حضرت رسول اكرم(ص)، عملیات سرنوشت ‌ساز محمد رسول‌الله(ص) از دو محور مریوان و پاوه بر روی منطقه خرمال توسط او و شهید همت رهبری شد كه در این محور، رزمندگان اسلام تا مرزعراق پیشروی كردند. این عملیات در حقیقت سنگ بنای تاسیس تیپ 27 حضرت رسول(ص) به شمار می‌رود.

در شب دهم اردیبهشت ماه سال 1361 عملیات بیت‌المقدس آغاز شد و رزمندگان تیپ محمد رسول الله به فرماندهی حاج احمد به مواضع دشمن یورش بردند. با وجود حجم سنگین آتش بی‌وقفه یگان های توپخانه ارتش بعث عراق، رزمندگان اسلام توانستند نیروهای دشمن را زمین‌گیر و كلیه پاتك های آنها را دفع نمایند.

او باوجود مجروح شدن حاضر به ترك میدان نبرد نشد و در نهایت صبح روز سوم خردادماه سال 1361 رزم‌آوران تیپ 27 حضرت رسول(ص) با فرماندهی سردار حاج احمد متوسلیان در كنار سایر یگانهای سپاه به خرمشهر پا گذاشتند.

هنوز طعم شیرین فتح خرمشهر را احساس نكرده بود كه خبر تلخ تهاجم ارتش صهیونیستی به خاك لبنان را شنید.

او در اواخر خرداد سال 1361 طی ماموریتی به همراه یك هیات عالی‌رتبه دیپلماتیك راهی سوریه شد تا راه خدمت به مردم مظلوم و بی‌دفاع لبنان را بررسی نماید.

سه دهه از ربوده شدن این دیپلمات ها می گذرد اما با وجود پیگری های متعدد مسوولان و خانواده های این عزیزان هنوز خبری از سرنوشت آنها نیست گرچه همچنان بارقه های امید برای بازگشت آنها به ایران وجود دارد.

اطلاع**9131**1717





:: برچسب‌ها: معماری ,
:: بازدید از این مطلب : 236
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 14 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: