ایرانی‌ها دو درصد انرژی جهان را مصرف می‌كنند
نوشته شده توسط : iyem

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا'سعید مهذب ترابی' در مراسم امضای تفاهم نامه همكاری علمی و آموزشی بین سازمان بهره وری انرژی ایران ( سابا ) و سازمان بسیج مهندسین با اشاره به چالش‌های پیش روی بهره وری انرژی در كشور و با بیان اینكه عمده نهادها و شركت‌های كه در انرژی فعالیت دارند، دولتی هستند، گفت: حدود 58 درصد امكان صرفه جویی در فرایندهای انرژی در دنیا وجود دارد و در ایران هم این امر صادق است.

وی اضافه كرد:سالانه بین 14 تا 15 میلیون دلار امكان صرفه جویی انرژی در كشور وجود دارد كه سهم عمده ای از آن مربوط به بهینه سازی مصرف است.

مهذب ترابی خاطرنشان كرد:سهم صنعت از مصرف انرژی22 درصد،سهم ساختمان‌های عمومی تجاری و خانگی 36 درصد و سهم حمل و نقل 27 درصد است.

به گفته مدیر عامل سابا امكان صرفه جویی انرژی در بخش صنعت بین 15 تا 30 درصد،در بخش ساختمان 10 تا 30 درصد و در بخش حمل و نقل 25 درصد می باشد.

وی در ادامه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را منجر به ایجاد حساسیت و تغییر رفتارمصرفی مردم ذكر كرد و افزود: مصرف برق در بخش خانگی در سال 1390 نسبت به سال 1389 حدود 2 هزار میلیون كیلووات ساعت صرفه جویی شد و این در حالی است كه به تعداد مشتركین یك میلیون مشترك اضافه شده بود.

مهذب ترابی خاطرنشان كرد: میزان مصرف هر مشترك در سال 1389 حدود 2 هزار و 900كیلووات ساعت بوده و در سال گذشته این رقم به 2 هزار و 550 كیلووات ساعت رسیده است.

وی با بیان اینكه زمینه‌های قانونی مورد نیاز برای بهینه سازی مصرف انرژی در كشور وجود دارد،به قانون هدفمندی یارانه ها،سند چشم انداز 20 ساله كشور،قانون اصلاح الگوی مصرف،برنامه پنجم توسعه كشور و مصوبات دولت اشاره كرد و افزود:از نظر زیر ساخت‌های قانونی مشكل و كمبودی برای بهینه سازی مصرف انرژی در كشور وجود ندارد.

مدیرعامل سابا با اشاره به تجارب موجود بین المللی درخصوص بهره وری انرژی همچنین گفت:تا سال 2015 سهم عمده از انرژی مصرفی در جهان از انرژی‌های تجدید پذیر تامین خواهد شد.

مهذب ترابی ادامه داد: مردم ایران با وجود اینكه یك درصد جمعیت جهان هستند، اما 2 درصد مصرف نفت و چهار درصد از مصرف گاز جهان و در مجموع 2 درصد از كل مصرف انرژی را به خود اختصاص داده اند.

مدیرعامل سابا همچنین در خصوص شركت‌های خدمات انرژی هم گفت:مصوبه ای درخصوص این شركت‌ها گرفته شده است كه هرمیزان صرفه جویی برق بین 130 تا 150 تومان به ازای هر كیلووات ساعت خریداری شود.

وی با تاكید بر لزوم ارتقا فناوری اظهار داشت: برآوردها نشان می دهد تا سال 2020 بین67 تا 70 درصد از روشنایی منازل توسط لامپ‌های ال.ای.دی تامین خواهد شد و در ایران هم طی برنامه پنجم و ششم توسعه كشور، لامپ‌هایی ال.ای دی جایگزین خواهند شد.

به گفته مهذب ترابی در زمان كنونی 30 میلون دستگاه یخچال در كشور به برق متصل است كه دارای رتبه انرژی F هست و مصرف این یخچال‌ها دو برابر یخچالها با رتبه انرژی آن A است.

وی اضافه كرد: تقاضای برای یخچال در كشور سالانه یك میلیون 500 هزار دستگاه است كه ازاین تعداد یك میلیون دستگاه در داخل كشور ساخته می شود و 500 هزار دستگاه وارد می شود.

مهذب ترابی ادامه داد: سازمان بهره وری انرژی ایران یك میلیون 200 هزار دستگاه را تحت پوشش قرار داد و یخچالهایی كه طی امسال و سال آینده وارد بازار می شوند دارای رتبه انرژی A و B خواهند بود.

یادآور می شود تفاهم نامه همكاری‌های علمی و آموزشی بین بسیج مهندسین و سازمان بهره وری انرژی ایران 'سابا' امروز چهار شنبه به امضای 'سعید مهذب ترابی' و 'حسن توكلی' رسید.

از مفاد این تفاهم نامه كه مدت آن سه سال ذكر شده است،می توان به اجرای پروژه های فنی و مهندسی و طرح‌های تحقیقاتی كاربردی مرتبط با بهینه سازی و كاهش مصرف انرژی توسط سابا و به كارگیری توانمندی های شركت‌های مورد حمایت بسیح مهندسین در قالب مجری،مشاور و ناظر اشاره كرد.

برگزاری نشست‌های تخصصی و كارگاه‌های آموزشی و توسعه و آموزش در راستای بومی سازی فناروی های نوین بهینه سازی مصرف انرژی متناسب از دیگر مفاد این تفاهم نامه ذكر شده است.

اقتصام** 2021**1319





:: برچسب‌ها: حیوانات , کودک , خیابان ,
:: بازدید از این مطلب : 244
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 14 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: