آبگیری و بهره برداری از 96 سد بزرگ و كوچك در كشور
نوشته شده توسط : iyem

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا،' علیرضا دایمی' ‌روز سه شنبه در نشستی خبری، افزود: وزارت نیرو تكمیل طرح های نیمه تمام و مكمل را در دستور كار دارد و براساس برنامه ریزی های انجام شده ، بخشی از پروژه هایی كه بیش از 50 درصد پیشرفت فیزیكی دارند، به اتمام می رسد.

وی ادامه داد: یكی از مشكلات مدیریت بخش آب كشور این است كه طرح ها شامل سد، شبكه، تصفیه خانه به صورت جامع اجرایی نمی شود و از این بابت، مشكلات زیادی ایجاد شده و از ظرفیت های موجود در كشور، به طور كامل استفاده نمی شود.

وی با بیان اینكه توسعه شبكه آبیاری وزارت نیرو برنامه مفصلی دارد، افزود: از 4 میلیون هكتار اراضی كه می تواند تحت آبرسانی شبكه های مدرن قرار گیرد، یك میلیون و 800 هزار هكتار تحت پوشش قرار دارد و وزارت نیرو به دنبال جبران عقب ماندگیهای تاریخی در این بخش است.

دایمی، فروش اوراق مشاركت، اعتبارات عمومی و درآمدهای داخلی را محل تامین منابع مورد نیاز پروژه های نیمه تمام ذكر كرد و افزود: تكمیل طرح های نیمه تمام در این بخش، نیازمند 11 هزار میلیارد تومان اعتبار است.

سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو همچنین از افزایش 18 درصدی اعتبارات بخش آب وزارت نیرو در سال جاری خبر داد.

** طرح جامع آب ، گزارش 800 جلدی

دایمی در ادامه به اجرای طرح جامع آب در كشور اشاره كرد و افزود: با این طرح ، طرح های بخش آب بر اساس یك روند علمی و مدیریت به هم پیوسته اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینكه این پروژه از سال 1389 آغاز شده است، افزود: حدود شش ماه است كه مهندسین مشاور بر روی شش حوزه آب ریز بزرگ، مطالعه كرده و در حال حاضر، در مرحله تلفیق و سنتز مطالعات انجام شده ،هستیم.

وی با اشاره به اینكه اجرای این طرح باعث می شود پروژه های وزارت نیرو از توجیه فنی و زیست محیطی بالاتری برخوردار شوند،خاطرنشان كرد: علاوه براین سازگاری با شرایط اقلیمی، خشكی و خشكسالی كه كشور ما با آن درگیر است ، در این طرح مد نظر قرار گرفته است .

سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو ادامه داد: تمام نقاط كشور زیر پوشش تامین آب شرب قرار دارند به نحوی كه 99 درصد از شهرها و 86 درصد از روستاها از نعمت آب شرب برخوردارند.

به گفته ی دایمی، در برخی از شهرهای كوچك و تازه تاسیس با مشكل كمبود آب مواجهیم كه البته نوبت بندی، در این شهرها اعمال نمی شود.

وی خاطرنشان كرد:‌ كمتر از 10 شهر از نظر تامین آب وضعیت شكننده ای دارند و تلاش می كنیم با برنامه ریزی از طریق آبرسانی، آب مورد نیاز شهروندان را تامین كنیم.

دایمی همچنین در خصوص انتقال آب دریای خزر به كویر مركزی و ایراداتی كه بر اجرای این پروژه گرفته شده است ، اظهار داشت:‌ این پروژه از نوع مهندسی، تامین كالا و ساخت (EPC) بوده و از مزیت های این شیوه، این است كه از تاخیرهایی كه معمولا پروژه های عمرانی با آنها مواجهند، جلوگیری می شود.

دایمی با بیان اینكه باید مجوزهای لازم در این خصوص را دریافت كنیم كه از جمله آن مجوز زیست محیطی است، گفت: ایراد مجلس در خصوص تامین اعتبار، نیز قابل حل است.

سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو، با اشاره به برنامه دولت برای تامین آب شرب مسكن مهر اظهار داشت :‌تامین آب مسكن مهر بر عهده وزارت نیروست و در اطراف تهران، آب رسانی به شهرهای پرند، هشتگرد، پردیس و اندیشه در دستور كار است.

وی ادامه داد: منابع آب برای شهر پرند در جنوب تهران شكننده است بااین حال، هم اكنون آب مورد نیاز این شهر، از منطقه احمدآباد مستوفی تامین می شود.

به گفته ی وی در بلندمدت و در مرحله اصلی با احداث خط انتقال از سد ماملو ، آب مورد نیاز این شهر تامین می شود.

اقتصام 2021**1561





:: برچسب‌ها: واشنگتن ,
:: بازدید از این مطلب : 192
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 13 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: