گردهمایی بزرگ جوانان در کابل آغاز به کار کرد
نوشته شده توسط : iyem

جوانان افغان در جستجوی راه صلح

جوانان افغان در جرگه ملی صلح راههای رسیدن کشور به آرامش را بررسی می کنند. این جوانان که از سراسر افغانستان گردهم آمده اند، خواستار نقش پر رنگ تر جوانان در تصمیم گیری های سیاسی شده اند.

برای پخش این فایل، نرم افزار "جاوا اسکریپت" باید فعال شود و تازه ترین نسخه "فلش" نیز نصب شده باشد

یک گردهمایی بزرگ جوانان افغان، با هدف بررسی برنامه مصالحه با گروه طالبان در کابل برگزار شده است.

برگزار کنندگان این گردهمایی می گویند، هیچ گونه وابستگی سیاسی به گروه ها و احزاب ندارند و هدف آنها، تقویت مشارکت جوانان در تصمیم گیری های بزرگ کشوری است.

فساد اداری، ایجاد پایگاه های نظامی آمریکا در افغانستان، بیکاری و فرصت های آموزشی برای جوانان، چهار مسئله دیگری است که علاوه بر مصالحه با طالبان، در این گردهمایی بررسی خواهد شد.

حدود یک هزار و هفتصد نفر از جوانان دختر و پسر، از نقاط مختلف افغانستان برای شرکت در این گردهمایی به کابل آمده اند، شماری از این جوانان، از نهادهای مختلف جامعه مدنی نمایندگی می کنند.

ازمری باهر، از مسئولان برگزاری این برنامه می گوید که آنها تلاش می کنند تا در جریان این نشست سه روزه، پیشنهاداتی را به دولت افغانستان مطرح کنند.

آقای باهر گفت: "یکی از محوری ترین برنامه ها، مصالحه با مخالفان مسلح و ایجاد وفاق ملی است. علاوه بر اینکه با مخالفان مسلح مواجه هستیم، متوجه شدیم که یک سلسله ناهنجاری های داخلی هم سبب می شود که وفاق ملی از هم بپاشد."

'بسیج ملی'

گردهمایی جوانان در کابل

شرکت کنندگان این نشست خواستار تقویت مشارکت سیاسی و اجتماعی جوانان هستند

شرکت کنندگان این گردهمایی، به گروه های کاری جداگانه تقسیم شده و هر کدام روی مسایل مشخصی کار خواهند کرد.

برگزار کنندگان این نشست می گویند، دولت افغانستان باید زمینه را برای حضور فعال جوانان در مسایل سیاسی و اجتماعی کشور فراهم کند.

"باید شما جوانان، گردانندگان و رهبران این بسیج ملی برای صلح باشید، تا جلو تلاشهای دشمن برای سربازگیری از میان جوانانی مثل شما، گرفته شود"

رئیس شورای عالی صلح

صلاح الدین ربانی، رئیس شورای عالی صلح افغانستان که از مهمانان روز اول این نشست بود، گفت که جوانان باید سهم مهمی در تلاشها برای مصالحه با طالبان داشته باشند.

او گفت: "صلح در افغانستان با حمایت مردم تحقق می یابد و بسیج عمومی مردم، راه رسیدن به صلح عادلانه است. باید شما جوانان، گردانندگان و رهبران این بسیج ملی برای صلح باشید، تا جلو تلاشهای دشمن برای سربازگیری از میان جوانانی مثل شما، گرفته شود."

دولت افغانستان تلاش دارد از راه مذاکره و گفتگو با مخالفان مسلح، به جنگ در این کشور پایان دهد، اما این درخواست ها از سوی گروه طالبان جدی گرفته نشده است.

طالبان گفته اند که دولت افغانستان اختیار تصمیم گیری در مورد مسایل مهم کشور را ندارد و اگر قرار باشد در مورد آینده افغانستان گفتگو کنند، طرف آنها جامعه جهانی خواهد بود.

پیش از این، دولت افغانستان گردهمایی های بزرگی را با شرکت بزرگان قومی در کابل برگزار کرده تا در مورد راه های گفتگو با طالبان با آنها مشورت کند.

اما این نخستین بار است که گروه های جوانان نیز برای بررسی این مسئله دور هم جمع می شوند.





:: برچسب‌ها: طبیعت ,
:: بازدید از این مطلب : 270
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 13 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: