اسحاق شامیر، نخست وزیر پیشین اسرائیل درگذشت
نوشته شده توسط : iyem
اسحاق شامیر، نخست وزیر پیشین اسرائیل

اسحاق شامیر در هنگام مرگ ۹۶ سال سن داشت

اسحاق شامیر که در هنگام مرگ ۹۶ سال سن داشت، در سالهای پایانی عمر از حضور در مجامع عمومی پرهیز می کرد و بنا به گزارشها، از بیماری آلزایمر رنج می برد.

اسحاق شامیر که در هنگام مرگ ۹۶ سال سن داشت، در سالهای پایانی عمر از حضور در مجامع عمومی پرهیز می کرد و بنا به گزارشها، از بیماری آلزایمر رنج می برد.

به عنوان رهبر حزب راستگرای لیکود، آقای شامیر از سال ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۴ و سپس از سال ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۲ نخست وزیر اسرائیل بود.

در طول نخست وزیری، او به عنوان یک دشمن سرسخت تشکیل کشور فلسطین شناخته می شد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل با صدور بیانیه ای از "وفاداری عمیق آقای شامیر به اسرائیل" تقدیر کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است:"او به یک نسل عالی تعلق داشت که کشور اسرائیل را ایجاد کردند و برای مردم یهودی مبارزه کردند."

اسحاق شامیر در سال ۱۹۱۵ در لهستان متولد شده بود و پس از آن به سرزمینی که در آن زمان فلسطین خوانده می شد مهاجرت کرد. پدر، مادر و خواهرهای او در لهستان تحت اشغال آلمان نازی کشته شدند.

فلسطین در آن زمان مستعمره بریتانیا بود، و آقای شامیر به یک سازمان شبه نظامی صهیونیست پیوست که برای ایجاد یک کشور یهودی، با نیروهای بریتانیایی مبارزه می کردند.

بعد از اعلام موجودیت اسرائیل در سال ۱۹۴۸، اسحاق شامیر به سرویس سری برون مرزی اسرائیل، موساد پیوست و در دهه ۱۹۹۰ میلادی، با خروج از موساد به دنبال فعالیت سیاسی رفت.

در جریان دومین دوره نخست وزیری خود، اسحاق شامیر برای برخورد با انتفاضه اول فلسطینیها که در سال ۱۹۸۷ آغاز شد، دستور برخورد نظامی داد.

او به طور مستمر بر تشکیل اسرائیل بزرگ، شامل تمام سرزمینهای بین دریای مدیترانه و رودخانه اردن تاکید می کرد. اما در سال ۱۹۹۱ علی رغم میل باطنی با همسایگان عرب اسرائیل وارد مذاکره شد که سرآغاز مذاکرات صلح اعراب و اسرائیل محسوب می شود.

بعد از شکست از حزب چپ میانه کارگر در انتخابات سال ۱۹۹۲، اسحاق شامیر از دنیای سیاست کناره گیری کرد.





:: برچسب‌ها: کالیفرنیا , آبی ,
:: بازدید از این مطلب : 261
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: