حسینی : فصل جدیدی در روابط فرهنگی ایران و تركیه گشوده شد
نوشته شده توسط : iyem

به گزارش ایرنا ، وی روز پنجشنبه در دیدار با اعضای كمیسیون ' آموزش ملی و فرهنگ' مجلس ملی تركیه با اشاره به اینكه نمایشگاه هفته فرهنگی ایران در آنكارا از دیروز برپا شده است ، با تقدیر از مساعدت های مقامات تركیه ، برپایی این نمایشگاه را گامی در جهت گشوده شدن فصل جدیدی در روابط فرهنگی دو كشور دانست.

وی با اشاره به سوابق تاریخی بین دو كشور گفت: مطمئن هستم كه به دلیل مشتركات فرهنگیف این نمایشگاه با استقبال گسترده مردم تركیه مواجه خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تاثیرات متقابل فرهنگ و زبان دو كشور بر یكدیگر اشاره كرد و اظهار داشت : زبان فارسی در برهه ای از تاریخ ، زبان دربار عثمانی بود و ما شاهد نمونه های زیبای شعر فارسی در ادبیات عثمانی هستیم و حداقل پنج هزار كلمه مشترك بین دو زبان فارسی و تركیه وجود دارد.

حسینی با اشاره به اینكه كارشناسانی در حال بررسی نمونه های خط و ادبیات فارسی در تركیه هستند ،گفت: امیدواریم با اتمام فعالیت این كارشناسان ، نتیجه فعالیتهای آنان در اختیار محققان قرار گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، ' مولانا جلال الدین رومی ' را نیز یك نمونه مشترك فرهنگی بین ایران و تركیه خواند و ابراز امیدواری كرد كه شهر 'قونیه' با شهر شیراز ف پیمان خواهرخواندگی امضاء كنند.

وی با اشاره به وجود گروه دوستی پارلمانی تركیه در مجلس شورای اسلامی ایران افزود: در مجلس نهم نیز همانند دیگر ادوار مجلس گروه دوستی تركیه تشكیل خواهد شد و امیدوار هستیم كه گروههای دوستی بطور متقابل كارهای درخوری برای نزدیكی بیشتر دو كشور انجام دهند.

حسینی در ادامه نحوه كاركرد مجلس شورای اسلامی را برای نمایندگان كمیسیون ' آموزش ملی و فرهنگ' مجلس تركیه تشریح كرد.

' نبی آوجی' رییس كمیسیون آموزش ملی و فرهنگ تركیه نیز با ابراز خرسندی از حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در دیدار با اعضای این كمیسیون گفت: مرزهای دو كشور از سال 1639 تاكنون مرزهای دوستی و امن ترین مرزها در جهان بوده است .

وی نیز با اشاره به تاثیرات متقابل بین فرهنگهای دو كشور گفت: در دوران عثمانی پادشاهان اشعار فارسی و حكمرانان ایرانی نیز در برخی دوره ها اشعار تركی سروده اند و این بهترین نمونه بر تاثیر متقابل فرهنگ دو كشور است.

وی به تشابهات فراوان در دیگر زمینه های هنری اشاره كرد و اضافه كرد: بطور نمونه امكان جداسازی مینیاتورهای ایران و ترك از یكدیگر برای همگان میسر نیست و تنها كارشناسان و خبرگان قادر به شناسایی این آثار هستند.

وی ایران و تركیه را دو كشور برادر و بزرگ منطقه با داشتن فرهنگ ، آداب و سنن و عرف مشترك و قدرتمند خواند و خواهان شناساندن متقابل هر چه بیشتر دو كشور به مردم ایران و تركیه شد.

حسینی و هیات همراه در ادامه از بخشهایی از مجلس ملی تركیه دیدن كردند.

خاورم**2012**230**1651





:: برچسب‌ها: مربع ,
:: بازدید از این مطلب : 267
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 9 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: