نوشته شده توسط : iyem

به گزارش خبرنگار ایرنا از مقر سازمان ملل، مارتین نسیركی سخنگوی بان كی مون در نشست خبری روز سه شنبه خود به وقت محلی، بگونه ای نامنتظره از سوی خبرنگاران رسانه های مختلف درباره علت عدم ارسال دعوتنامه برای ایران برای شركت در نشست ژنو و روشن شدن واكنش دبیركل سازمان ملل در این زمینه، مورد پرسش قرار گرفت.

نشست گروه تماس قرار است، شنبه هفته آینده به ابتكار عنان و مسكو برای حل بحران سوریه و در سطح وزرای خارجه چین، روسیه، آمریكا، انگلیس و فرانسه به عنوان پنج عضو دائم شورای امنیت و تركیه، عراق و قطر برگزار شود.

به رغم تلاش های عنان، بان كی مون و دولت روسیه برای شركت ایران به عنوان یك عضو تاثیرگذار حل بحران سوریه، آمریكا مانع تحقق آن شد.

برخی كارشناسان و خبرنگاران سازمان ملل با انتقاد از وضعیت موجود، اعلام كردند در طول ماه های گذشته، كاخ سفید بارها ادعای دخالت نظامی ایران در بحران سوریه را مطرح كرده است.

این كارشناسان در اظهارات خود می گویند، آمریكا با آگاهی از اینكه ایران با ارایه پیشنهادهای مشخص برای كمك به طرح شش ماده ای كوفی عنان به منظور بازگشت صلح و ثبات به سوریه در ژنو حاضر می شد، به بهانه های نامرتبط و واهی و به منظور جلوگیری از روشن شدن حقایق، مانع ارسال دعوتنامه به تهران شد.

جمهوری اسلامی ایران بارها بر حمایت قاطع و كامل خود از طرح شش ماده ای عنان تاكید و مخالفت خود را با هرگونه ارسال اسلحه و پول از سوی برخی دولت ها غربی و عربی برای مخالفان دولت سوریه اعلام كرده است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل در واكنش به تلاش آمریكا برای عدم حضور تهران در نشست گروه تماس به منظور حل بحران سوریه، تاكید كرد كه این تلاش ها نشان می دهد، عده ای نمی خواهند نفوذ ثبات ساز تهران برای حل مناقشات منطقه ای را درك كنند و واقعیت های موجود را بپذیرند.

محمد خزاعی در پاسخ به این پرسش كه چرا به رغم تاكیدهای مكرر بان كی مون و عنان، آمریكا مخالف حضور ایران درنشست ژنو است؟، گفت: از دیدگاه من، موضع دبیركل و عنان براساس یك واقعبینی درباره تحولات منطقه و نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران برای حل منازعات منطقه می باشد.

وی افزود: كسانی كه از این حقیقت چشم می پوشند، در واقع اشتباهی راهبردی را مرتكب می شوند، زیرا نقش سازنده و محور ایران در حل و فصل بحران های منطقه قابل انكار نیست.

نسیركی سخنگوی بان كی مون نیز در مواجهه با پرسش های چالشی و پیاپی خبرنگاران مستقر در سازمان ملل درباره علت عدم حضور ایران و همچنین واكنش دبیركل به این مساله، بارها اعلام كرد كه دبیركل و نماینده سازمان ملل در امور سوریه همواره بر حضور تهران به عنوان یك عضو تاثیرگذار در این زمینه تاكید دارند.

وی افزود: بان كی مون و عنان نماینده ویژه امور سوریه بارها آشكارا اعلام كرده اند كه ایران جزیی از راه حل سوریه است.

سخنگوی سازمان ملل گفت: بدون شك عنان پس از نشست ژنو، تهران را در جریان نتایج، نكات كلیدی و مهم مذاكرات قرار خواهد داد.

یكی از خبرنگاران مستقر در سازمان ملل نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا ضمن انتقاد از شرایط نامتعادل و نامتوازن كنونی در نهاد مهمی مانند شورای امنیت در حل بحران های جهانی، گفت: از زمان حضور سوزان رایس نماینده دائم آمریكا در سازمان ملل و مخالفت با نقش ایران به عنوان جزیی از راه حل بحران سوریه، یقین حاصل كردم كه واشنگتن برای ممانعت از افشای حقایق به هر طریق ممكن مانع حضور تهران در گروه تماس خواهد شد.

وی كه خواست نامش برده نشود، گفت: اگر هیات ایرانی در نشست ژنو شركت می كرد و مانند مذاكرات مسكو با ارائه پیشنهادها و راهكارهای مشخص، برای همه شركت كنندگان و افكار عمومی دنیا مشخص می كرد، اتهام های آمریكا علیه ایران (مداخله نظامی در سوریه) دور از واقعیت است و این مساله اصلا به نفع واشنگتن نخواهد بود.

این خبرنگار افزود: این گونه مسایل، آشكارا نقاط ضعف ساختاری و دیدگاه های مقام های سازمان ملل را در مواجهه با بحران های منطقه ای و جهانی به اثبات می رساند، زیرا به رغم خواسته دولت سوریه به عنوان موضوع اصلی نشست، دبیركل و نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در كنار روسیه و چین، تنها آمریكا با حضور ایران كه دارای نقش با ثبات است، مخالفت كرد.

همزمان با پنهانكاری آمریكا برای جلوگیری از افشای حقایق دخالت های نظامی، اطلاعاتی و مالی غربی و عربی علیه دولت سوریه، الگوی سیاسی جمهوری اسلامی ایران كه عدم مداخله در اموركشورها و كمك به حل بحران های منطقه ای و فرا منطقه ای است ادامه دارد، اما واشنگتن و رژیم صهونیستی با استفاده از چند همپیمان اروپایی و منطقه ای خود ضمن دخالت مستقیم در اوضاع سوریه، علیه ایران فرافكنی می كند.

خزاعی نماینده دائم ایران امروز در این زمینه و در چارچوب پاسخ به پرسش یك خبرنگار، ضمن تاكید بر اینكه سیاست جمهوری اسلامی، عدم دخالت در امور داخلی سایر كشورها است، گفت: تهران هیچ دخالتی در امور مورد اعا در كشورهای دیگر ندارد.

واشنگتن در حالی این ادعاها را مطرح می كند كه روسیه و چین بارها از آمریكا به عنوان پیشگام اردوگاه عربی و غربی ضدسوری، خواسته اند به حمایت های مستقیم تسلیحاتی و اطلاعاتی خود از مخالفان بشار اسد پایان دهند تا پایان خشونت و تروریسم به عنوان نخستین راهكار حل بحران سوریه فراهم شود.

اروپام **1908**1516





:: برچسب‌ها: رودخانه , جشنواره , اسپانیا ,
:: بازدید از این مطلب : 308
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 8 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: