اصرار از تركیه انكار از ناتو
نوشته شده توسط : iyem

رسانه های خارجی با برجسته كردن تهدیدهای تركیه علیه سوریه، می كوشند ضمن ایجاد جوی تهدیدآمیز علیه این كشور بر شدت فشارهای سیاسی و بین المللی بر آن بیافزایند.

محافل خبری غربی پس از انهدام هواپیمای جت فانتوم اف- 4 تركیه توسط ارتش سوریه می كوشند با كوبیدن بر طبل جنگ جوی هراس آمیز در اذهان عمومی ایجاد كنند. این رسانه ها امروز هفتم تیرماه 91 در اخبار منتشره، بر روابط بحرانی آنكارا-دمشق تمركز كردند.

این در حالی است كه به اذعان برخی از همین رسانه ها، اگرچه تركیه موضعی سرسختانه در قبال سوریه اتخاذ كرده است، اما همپیمانان این كشور در ناتو تمایلی به درگیری با سوریه ندارند.

روزنامه آمریكایی نیویورك تایمز پس از نشست اضطراری روز سه شنبه سازمان پیمان آتلانتیك شمالی(ناتو) در بروكسل مقر این سازمان از حمایت ناتو از تركیه و افزایش تهدیدهای تركیه علیه سوریه خبر داد.

به نوشته این روزنامه، 'آندرس فوگ راسموسن' دبیركل سازمان پیمان آتلانتیك شمالی در سخنانی پس از پایان دیدار اضطراری اعضای ناتو، اقدام سوریه در سرنگونی هواپیمای نظامی تركیه را 'غیر قابل قبول' خواند.

بر اساس این خبر، رجب طیب اردوغان نخست وزیر تركیه با لحنی خصمانه به سوریه هشدار داده است تا زوایای مشكل ایجاد شده را روشن سازد در غیر این صورت تركیه پاسخی نظامی به تهدید سوریه خواهد داد.

به نوشته نیویورك تایمز، كاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریكا نیز ضمن محكوم كردن سرنگونی جت فانتوم اف- 4 تركیه توسط ارتش سوریه آن را ناموجه و نمونه ای از بی مبالاتی نیروهای امنیتی وفادار به 'بشار اسد' رییس جمهور سوریه عنوان كرده اند.

سایت خبری شبكه فاكس نیوز هم امروز در تیتر خبری خود اعلام كرد كه تركیه به هرگونه نقض حریم خود ازسوی سوریه پاسخ خواهد داد.

به نوشته این رسانه، رجب طیب اردوغان امروز به دنبال شلیك ارتش سوریه به سمت هواپیمای جنگی تركیه در سخنانی وعده داده است كه هرگونه خطر ازسوی سوریه در مرزهای تركیه به عنوان تهدید قلمداد و به آن پاسخ نظامی داده خواهد شد. این رسانه در خبری دیگر ضمن اعلام پشتیبانی ناتو از تركیه گفت كه روسیه در این پشتیبانی نقش كمرنگی را ایفا می كند.

روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف هم در راستای برجسته سازی تهدید نظامی تركیه علیه سوریه اعلام كرد كه نیروهای نظامی تركیه آمادگی خود را برای پاسخگویی به اقدام به گفته آنكارا 'شرم آور' سوریه در انهدام جت نیروی هوایی این كشور اعلام كرده اند.

بر اساس این خبر، نخست وزیر تركیه در سخنانی تازه در واكنش به حادثه روز جمعه (سرنگونی فانتوم اف 4 تركیه) گفته است: 'سوریه تنها از ما هشدار دریافت نخواهد كرد. آنها (سوریه) بدون اعلام هشدار عمل كردند و این یك اقدام خصمانه است.' به گفته اردوغان، نیروهای نظامی تركیه هم اكنون در حال آماده باش به سر می برند.

شبكه خبری ای بی سی آمریكا نیز امروز در خبری اعلام كرد كه تركیه درخصوص مرزهایش به سوریه هشدار داد.

به گفته این شبكه خبری، ناتو در نشست اضطراری روز سه شنبه خود به حمایت از تركیه و محكوم ساختن سوریه پرداخته است، اما به گفته این شبكه خبری، ناتو در عین حال خواهان متوقف شدن تهدید نظامی(تركیه) است.

به گفته ای بی سی، این خواست می تواند 'منعكس كننده عدم تمایل ناتو برای درگیری در یك جنگ باشد كه می تواند به جنگی گسترده تر تبدیل شود.'

شبكه خبری اسكای نیوز هم امروز در خبری به نقل از رجب طیب اردوغان اعلام كرد كه تركیه رویكرد خود را از تعامل با سوریه تغییر داده است و هرگونه تهدید امنیتی سوریه را به عنوان یك تهدید نظامی پاسخ خواهد داد.

بی بی سی انگلیس نیز از هشدار تركیه به سوریه خبر داد و به نقل از اردوغان در پارلمان تركیه گفت: با هرگونه فعالیت نظامی در مرز برخورد جدی می كنیم. به گزارش این رسانه، رجب طیب اردوغان نخست وزیر تركیه در پارلمان این كشور گفت كه این اتفاق، اقدامی خصمانه بوده و رفتار منطقی تركیه ناشی از ضعف نیست.

بی بی سی خاطر نشان كرد كه سوریه دیشب هم به یك هواپیمای جستجو و نجات تركیه تیراندازی كرده است.

سایت آلمانی دویچه وله نیز در خبری نوشت: در نشست ویژه‌ی شورای ناتو كه به درخواست تركیه برگزار شد، این شورا سرنگون ساختن جنگنده تركیه توسط سوریه را محكوم كرد. رجب طیب اردوغان نخست وزیر تركیه نیز خواهان سرنگونی بشار اسد شد.

**سخن آخر

--------------

اقدام هماهنگ رسانه های غربی در برجسته نشان دادن تهدید نظامی تركیه علیه سوریه حاكی از تلاش این رسانه ها برای افزایش فشار روانی، سیاسی و بین المللی بر دولت سوریه است. رسانه ها و محافل خبری وابسته به غرب در راستای تحقق بخشیدن به اهداف غرب در قبال دمشق، طی چند روز اخیر تهدید های آنكارا علیه این كشور را در صدر اخبار خود قرار دادند. این در حالی است كه دمشق اقدام خود در سرنگونی جنگنده اف- 4 تركیه را دفاع در پاسخ به 'نقض آشكار' حاكمیت ملی می داند.

پژوهش**م.الف**9123





:: برچسب‌ها: چشم انداز , سفر , فرمت مربع ,
:: بازدید از این مطلب : 289
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 7 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: