بخش خصوصی حاضر به پرداخت تمام هزینه طرح های فولادی نیست
نوشته شده توسط : iyem

به گزارش ایرنا، 'مهدی غضنفری' روز سه شنبه در حاشیه هم اندیشی تشكل های معدنی و صنایع معدنی در پاسخ به پرسش خبرنگاران و وضعیت واگذاری هفت طرح فولادی تصریح كرد: به عنوان مثال طرحی كه100 واحد هزینه برای آن در نظر گرفته شده ، بخش خصوصی حاضر به پرداخت70 درصد آن است.

وی با بیان اینكه باید مشكلات قانونی طرح های فولادی حل شود ، ادامه داد: در صورتی كه فاینانس خارجی یا سرمایه گذاری توسط ایمیدرو زودتر فراهم شود، طرح های فولادی علمیاتی شده و گرنه واگذار می شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت توضیح داد: برای حل هفت طرح فولادی به اشكال مختلفی در پی فراهم كردن منابع جدید هستیم به نحوی كه اگر بخش خصوصی مراجعه نكرد یا علاقه مندی به مالكیت طرح ها نداشت ، دولت این كار را ادامه می دهد.

وی از موافقت بانك مركزی و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی برای قرارگرفتن طرح های فولادی در فهرست فاینانس های خارجی خبرداد و گفت : سازمان سرمایه گذاری ابراز امیدواری كرده كه از این طریق امكان دریافت منابع وجود دارد .

غضنفری گفت: بخشی از منابع 15 هزار میلیارد تومان درآمدهای حاصل از محل فروش دارایی ها و اموال وزارت صنعت ، معدن و تجارت برای تكمیل طرح های نیمه تمام فولادی اختصاص می یابد.

** تولید رانا و وضعیت 206

غضنفری در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت تولید خودرو رانا و پژو 206 با استناد به سخنان مدیر عامل ایران خودرو مبنی بر این كه، رانا جانشین 206 می شود، گفت: در روزهای نخست تولید رانا، خط تولید نمی تواند با بالاترین ظرفیت كار كند، اما قول داده شد كه بتدریج و هر ماه به تولید این خودرو افزایش یابد.

وی درباره مطالبات قطعه سازان از خودروسازان و مسائل مالی خودروسازها افزود: مصوبه خوبی از دولت برای خودروسازان گرفته شده به نحوی كه اجازه دریافت وام بیشتر به خودروسازها داده می شود، مشروط بر آن كه، 50 تا 60 درصد آن به قطعه ساز اختصاص یابد و از این طریق بدهی قطعه سازان پرداخت می گردد.

** دولت مخالف خام فروشی است

غضنفری درباره وضعیت صادرات و ممنوعیت صادرات مواد معدنی گفت: دیدگاه كلی دولت این است كه باید صادرات كالا با ارزش افزوده بالا محقق شود و خام فروشی به حداقل برسد، در عین حال اگر قرار است شاهد خام فروشی نباشیم باید امكان سرمایه گذاری در این زمینه فراهم شود.

وی با بیان این كه، در مورد سنگ آهن سرمایه گذاری صورت گرفته و كارخانه ها حلقه بعدی محسوب می شوند، افزود: دولت در این خصوص عوارض صادراتی را برای ورود سنگ آهن به كارخانجات مصوب كرد، اما در مورد سنگ ساختمانی به دلیل این كه حجم صادرات محدود بوده و خللی در فرآوری این نوع سنگ ایجاد نمی كرد، نتایج كارشناسی صادرات آن به روش معمول بود.

** سازمان حمایت برمصالح ساختمانی نظارت می كند

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به پرسشی در باره مصالح ساختمانی و نحوه نظارت بر قیمت آن گفت: مسئولیت نظارت بر كیفیت و قیمت این كالا همچون سایر اقلام بر عهده سازمان حمایت مصرف كنندگان و تولیدكنندگان است.

وی افزود: مصالح ساختمانی تابع فرمول كلی است كه سازمان حمایت مصرف كنندگان و تولیدكنندگان با كارخانجات در باره قیمت گذاری به توافق رسیده و درباره سیمان نیز به عنوان یكی از مصالح همین فرمول اجرا می شود.

غضنفری، گفت و گو با كارخانه داران برای قیمت گذاری، حضور بازرسان و ناظران برای كنترل و بازرسی و رسیدگی به شكایات 124 را سه روش اصلی سازمان حمایت در مورد نظارت و كنترل برشمرد كه مصالح نیز تابع این وضعیت است.

** فاز دوم هدفمندی و نرخ حامل های انرژی

غضنفری در پاسخ به پرسشی درباره احتمال قطع خط اعتباری انرژی در مرحله دوم هدفمندی یارانه ها، گفت: آنچه كه همكاران من در وزارت صنعت، معدن و تجارت در پی آن هستند، آن است كه در فاز دوم هدفمندی فاصله میان قیمت مازوت و گاز یكی شود،‌ اما چون در زمان حاضر اجرای فاز دوم مشخص نیست، این بحث ها كنار گذاشته شده است.

وی افزود: در این صورت هزینه انرژی واحد سیمانی كه مازوت استفاده می كند با واحدی كه مصرف كننده گاز است، یكسان می شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره خط اعتباری پرداختی به واحدهای تولیدی گفت: آنچه به عنوان خط اعتباری مطرح بود در قالب وام پرداخت شده است، اما هنوز بازپرداخت های آن صورت نگرفته است.

** اختلاف دیدگاه میان فعالان بخش خصوصی حوزه معدن

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برخی اختلاف نظرها از سوی بخش خصوصی فعال در حوزه معدن كه در نخستین نشست هم اندیشی در روز جاری مطرح شده، عنوان كرد: برخی موضوعات بیان شده در این نشست همچون ثبت سفارش، یا موانع بر سر راه ترخیص كالاهای وارداتی در گمرك براحتی قابل حل است، اما برخی مسائل اختلاف دیگاه هایی است كه به راحتی نمی توان در باره آن قضاوت كرد.

وی گفت: تولیدكنندگان سنگ معدن درخواست صادرات آن را دارند و از طرفی واحد تولیدی كه سنگ معدن ورودی او است انتظار دارد تا اجازه استفاده سنگ معدن در داخل از طریق وضع عوارض یا ممنوعیت صادرات فراهم شود.

عضنفری افزود: اختلاف نظرها در مورد مولیبدن نیز وجود دارد و این كه تولیدات آن توسط شركت مس به چه قیمتی بین دو بنگاه خرید و فروش شود كه به طور معمول این گونه جلسات را از طریق كمیته تنظیم بازار در حضور كارشناسان در توافقی كه هر دو طرف احساس رعایت منافع خود را بكنند، برگزار می شود.

وی با تاكید بر این كه، حوزه معدن و صنایع معدنی این ظرفیت را دارد كه جانشین نفت شود، افزود: ذخایر ارزشمندی در كشور وجود دارد كه نیازمند اكتشاف است و به زودی در این خصوص اطلاع رسانی می شود.

وی درباره معادنی كه بر روی كار خاصی بر روی آنها صورت نگرفته و صرفا به یك صدور مجوز اكتفا شده نیز توضیح داد: قانون جدید امكان فراهم شدن سرمایه گذاری های جدید را دارد، بنا بر این بتدریج حوزه معدن و صنایع معدنی در جامعه معرفی می شود.

اقتصام **1601**1319





:: برچسب‌ها: بارسلونا , عشق , حیوانات ,
:: بازدید از این مطلب : 272
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: