صنایع تبدیلی كشاورزی اهداف سال تولید ملی را محقق می كند
نوشته شده توسط : iyem

در سالی كه رهبر معظم انقلاب آن را به سال تولید ملی، حمایت از كار و سرمایه ایرانی نامگذاری كرده اند و رییس جمهوری نیز بر رونق بخش كشاورزی تاكید دارد، توجه به صنایع تبدیلی كشاورزی از اهمیتی ویژه برخودار است.

توجه جدی به صنایع تبدیلی و فرآوری بخش كشاورزی برای رسیدن به اهدافی مانند افزایش ارزش افزوده محصولات تولید داخلی، افزایش صادرات محصولات كشاورزی و در نهایت، افزایش تراز بازرگانی كشور بسیار پراهمیت است.

بر اساس برآوردهای انجام شده توسط دست اندركاران بخش كشاورزی، در زمان حاضر میزان ضایعات محصولات كشاورزی ایران حدود 25 تا 30 درصد كل تولیدات این بخش است كه ارزش اقتصادی آن به حدود پنج میلیارد دلار می رسد، این در حالی است كه با ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی می توان ضایعات بخش كشاورزی را حذف كرد یا به حداقل ممكن رساند.

رییس سازمان جهاد كشاورزی استان تهران معتقد است: صنایع تبدیلی كشاورزی و تولید محصول خام در بخش كشاورزی مكمل یكدیگرهستند و هر دو باهم صنایع تبدیلی و تكمیلی بخش كشاورزی را تشكیل می دهند.

'سیدمحمد موسوی' در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: حمایت از صنایع تكمیلی و تبدیلی و فرآوری بخش كشاورزی یعنی حمایت از تولید در بخش كشاورزی و در كل به معنای حمایت از تولید ملی است.

وی گفت: از دیدگاه ما باید محصولات خام را با بهترین شیوه ممكن و با حداقل هزینه و با بهترین كیفیت فرآوری و به شكل مناسب بسته بندی و سپس وارد بازارهای جهانی كنیم.

یك استاد دانشگاه نیز در این زمینه اظهار داشت: صنایع تبدیلی از طرفی ارزش افزوده محصولات اولیه بخش كشاورزی را افزایش می‌دهد و از سوی دیگر محصولاتی را به بازار عرضه می‌كند كه با استفاده از تكنولوژی مدرن به دست آمده‌اند.

'سیدعباس زهرایی' در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: علاوه بر این، صنایع تبدیلی از منابع موجود به نحوی مطلوب استفاده كرده و كارایی و راندمان آنها در مقایسه با حالت قبل به نحوی قابل توجه افزایش می‌یابد.

كارشناسان صنایع غذایی معتقدند : ضایعات محصولات كشاورزی ایران حدود 25 تا 30 درصد برآورد شده است كه ارزش اقتصادی آن حدود پنج میلیارد دلار است.

این كارشناسان می گویند: این میزان ضایعات می تواند غذای 20 میلیون نفر را تأمین كند و برای مقابله با این تبعات نامطلوب، با برنامه‌ریزی صحیح برای توسعه و حمایت از صنایع تبدیلی و تكمیلی بخش كشاورزی می‌توان این محصولات را كه مقادیر انبوهی از آنها در دوره برداشت، حمل و نقل، انبارداری و عرضه ضایع می‌شود و گاه زیان‌های جبران‌ناپذیری را به كشاورزان و اقتصاد كشور وارد می‌آورد، به ارزش افزوده تبدیل ساخت.

رئیس سازمان جهاد كشاورزی استان تهران گفت: در زمینه توسعه صنایع تبدیلی در سطح استان تهران اقداماتی گسترده را انجام داده ایم و برخی زیر ساخت ها را آماده كرده ایم.

'سیدمحمد موسوی' افزایش ظرفیت سردخانه های تهران را یكی از اقدامات انجام شده در استان تهران ذكر كرد و افزود: ظرفیت سردخانه های استان قبلا 32 هزار و 800 تن بود كه اكنون به هفتاد هزار و 800 تن رسیده است.

وزیر جهاد كشاورزی نیز گفته است: توسعه و ایجاد صنایع تبدیلی و تكمیلی به منظور فرآوری محصولات كشاورزی، از اولویت های این وزارتخانه است كه برای این منظور تسهیلاتی ویژه به متقاضیان پرداخت خواهد شد.

' صادق خلیلیان ' افزود: سرمایه گذارانی كه برای فرآوری محصولات كشاورزی پیشقدم شوند، تسهیلات ارزان قیمت با سهم آورده بسیار اندك در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

وی اظهار داشت: با توسعه این طرح علاوه بر كاهش ضایعات محصولات كشاورزی و حمایت ویژه از تولیدكنندگان، می توانیم در صادرات محصولات فرآوری شده نیز پیشرفتی خوب داشته باشیم.

خلیلیان، سرمایه‌گذاری در بخش كشاورزی را سبب توسعه همه جانبه در كشور خواند و گفت: ظرفیت های زیادی در بخش كشاورزی وجود دارد كه مورد استفاده قرار نگرفته و باید در این بخش برنامه ریزی شود تا اقتصاد ملی رشد كند.

وی افزود: بخش كشاورزی برای ایفای نقش در اقتصاد ملی، نیازمند تحول اساسی بوده تا بتوانیم در برنامه چشم انداز رتبه اول اقتصادی را كسب كنیم.

در زمان حاضر 110 میلیون تن محصولات كشاورزی فرآوری شده در كشور تولید می‌شود و در یك برنامه مدون برای كل كشور افزایش 24 میلیون تنی محصولات فرآوری شده پیش‌بینی شده است.

معاون اداره كل دفتر صنایع تبدیلی و تكمیلی وزارت جهاد كشاورزی گفت: 120 واحد فرآوری صنایع غذایی بخش كشاورزی كشور در سال گذشته نوسازی و بازسازی شده است.

' چنگیز اسفندیاری ' در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : بر اساس برنامه ریزی های در دست اجرا، امسال نیز 240 واحد فرآوری صنایع غذایی بخش كشاورزی نوسازی و بازسازی می شوند.

وی اضافه كرد: در برنامه پنجم توسعه نوسازی و بازسازی یك هزار و 700 واحد فرآوری صنایع غذایی هدف گذاری شده است.

وی تصریح كرد: بازسازی و نوسازی واحدهای صنایع غذایی كشاورزی كشور در اولویت های برنامه های این وزارتخانه قرار دارد كه بصورت زمانبندی انجام می شود.

اسفندیاری گفت: توسعه صنایع تبدیلی و تكمیلی نقش بسزایی در پیشرفت پایدار بخش كشاورزی، افزایش ارزش افزوده محصولات خام كشاورزی، بالابردن بهره وری، دستیابی به امنیت غذایی و استفاده مناسب از منابع، توانمندی و امكانات موجود در این بخش دارد.

وی افزود: از دیگر نقش های سازنده این صنایع، تاثیر مثبت در كاهش ضایعات محصولات خام كشاورزی، ایجاد اشتغال مولد پایدار و افزایش اشتغال در بخش كشاورزی، كمك به صادرات غیرنفتی، تسهیلات در دسترسی به توسعه پایدار روستاها و كمك به روند كاهش مهاجرت از روستاها به شهرها است.

اسفندیاری یادآور شد: اكنون در كشور سالانه حدود 5/108 میلیون تن انواع محصولات خام كشاورزی تولید می شود كه بر اساس برنامه ریزی های در دست اجرا این میزان تولید قرار است در برنامه پنجم توسعه به 143 میلیون تن افزایش یابد.

به گفته وی، در كشور اكنون 28 میلیون تن مواد خام انواع محصولات كشاورزی جذب پنج هزار و 268 واحد فراوری می شوند كه این واحدها مجوز تاسیس از وزارت جهاد كشاورزی گرفته اند.

رییس سازمان صنعت و معدن استان تهران گفت: تنها صنایعی كه می توانند در محدوده 120 كیلومتری استان تهران فعالیت كنند، صنایع تبدیلی كشاورزی هستند.

تهرام/9977/1556/1449





:: برچسب‌ها: باند , به من , زرد ,
:: بازدید از این مطلب : 284
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: