كودتای پاراگوئه، بركناری دولت حامی محرومان
نوشته شده توسط : iyem

در شرایطی كه كشورهای آمریكای لاتین بر تقویت جبهه ضدامپریالیسم تاكید دارند، تحركات ازسوی سلطه جوی بزرگ برای مقابله با این روند ابعاد جدیدتری گرفته است. آمریكا این امپریالیست پیر كه پیش از این تحركاتی برای كودتا در اكوادور، بولیوی و ونزوئلا داشت و در گذشته با این ابزار بارها دولت های مردمی را ساقط كرده است، اكنون برای تضعیف چپ گرایان در آمریكای لاتین، در پاراگوئه نوع جدیدی از كودتا را علیه رئیس جمهور چپ گرای این كشور به كار گرفت.

بسیاری از ناظران بین المللی رأی مجلس سنای پاراگوئه را اقدامی 'غیرقابل انتظار' توصیف می‌كنند.

طرفداران رئیس‌جمهور بركنار شده بلافاصله بعد از اعلام رأی‌گیری سنا به خیابان‌ها ریخته و به این تصمیم اعتراض كردند و برخی جوانان سعی كردند از حصار دور مجلس سنا عبور كنند، اما پلیس‌های اسب‌سوار با گاز اشك‌آور به معترضان حمله‌ور شدند.

**واكنش تند كشورهای آمریكای لاتین به این رویداد

--------------------------------------------------------

در اولین واكنش‌ها به بركناری 'فرناندو لوگو'، كشورهای آمریكای لاتین از جمله آرژانتین، برزیل، ونزوئلا و بولیوی نسبت به این رویداد سیاسی پیش آمده در پاراگوئه شدیدا واكنش نشان داده و اعلام كردند كه دولت جدید روی كار آمده را به رسمیت نمی شناسند و پیشنهاد حذف پاراگوئه از سازمان های یوناسور و مركوسور را عنوان كردند.

به گزارش رادیو ملی ونزوئلا 'آر.ان.وی'، بدنبال بركناری 'فرناندو لوگو' رییس جمهور پاراگوئه ازسوی مجلس سنای پاراگوئه و جانشینی 'فدریكو فرانكو' معاون رئیس جمهور به عنوان رئیس جمور جدید این كشور، ونزوئلا سفیر خود را از پاراگوئه فراخواند و اعلام كرد كه صادرات نفت به این كشور را نیز تحریم می كند.

رادیو ونزوئلا در گزارش خود افزود: 'هوگو چاوز' در 24 ژوئن (4 تیر) كه روز ارتش در این كشور می باشد، در میان فرماندهان و نیروهای مسلح ونزوئلا، پیشامد سیاسی رخ داده در پاراگوئه را كودتا عنوان كرد كه ازسوی امپریالیسم برنامه ریزی شده بود و گفت: مخالفین دولت و نفوذ آمریكای امپریالیسم در پاراگوئه، عامل كودتا علیه رییس جمهور این كشور شد و از آنجا كه ما به غیر از رییس جمهور منتخب مردم پاراگوئه، شخص دیگری را به رسمیت نمی شناسیم، تصمیم گرفتیم كه سفیر خود را از این كشور فراخوانده و اقدام به حذف ارسال محموله های نفتی كه از توافق های مهم بین دو كشور می باشد، كنیم.

سایت خبری رسمی مكزیك 'اینفورمادور' نیز با این تیتر خبری كه كشورهای آمریكای جنوبی، دولت جدید پاراگوئه را به رسمیت نمی شناسند در گزارش خود نوشت: سران كشورهای آرژانتین، اكوادور، بولیوی و ونزوئلا رسما اعلام كردند كه رویداد اتفاق افتاده برای رییس جمهور پاراگوئه را كودتا دانسته و غیرقانونی می دانند و دولت جدید روی كار آمده نامشروع می باشد. این چهار كشور بزرگ چپگرای حاضر در منطقه، دموكراسی در پاراگوئه را به خطر افتاده نامیده و اعمال تحریم هایی در این زمینه را هشدار دادند.

'اوومورالس' رییس جمهور بولیوی در واكنش به این رویداد، در بیانیه ای در خبرگزاری رسمی این كشور'آ.بی.ای' گفت: من از دولتمردان آمریكای لاتین، جامعه مردم بومی و جنبش های اجتماعی در آمریكای لاتین می خواهم تا برای ایجاد یك جبهه متحد برای دفاع از دموكراسی در پاراگوئه و رئیس جمهور بركنار شده این كشور 'فرناندو لوگو' دست یاری با یكدیگر دهند.

وی همچنین تاكید كرد: در روند استیضاح و بركناری فرناندو لوگو دست امپریالیسم و دسیسه بین‌المللی جناح راست قابل مشاهده است.

رییس جمهور آرژانتین 'كریستینا فرناندس' نیز در حضور روزنامه نگاران، این رویداد را كودتا توصیف و اعلام كرد كه كشورهای عضو مركوسور در اجلاس آینده خود به بررسی این موقعیت پیش آمده خواهند پرداخت.

'رافائل كورآ' رییس جمهور اكوادور نیز در مصاحبه خود با تلویزیون ملی این كشور، عنوان كرد كه در الجاس هفته آینده 'یوناسور' به مساله پاراگوئه خواهیم پرداخت و تصمیماتی برای برخورد با این رویداد خواهیم گرفت. اكوادور نیز در در اعتراض به عملكرد كنگره پاراگوئه، سفیر خود را از این كشور فراخواند.

'آلفردو مورنو' وزیر امور خارجه شیلی نیز پس از شنیدن خبر اخراج 'فرناندو لوگو' در شبكه تلویزیونی 'تی وی ان' این كشور گفت: واضح و روشن است كه اقدامات علیه رئیس جمهور سابق پاراگوئه ناعادلانه بوده و با استانداردهای مورد نیاز برای دفاع هر شخص از خودش مغایرت دارد.

با این حال، هنگامی كه از وی پرسیده شد كه آیا رئیس جدید دولت پاراگوئه را به رسمیت می شناسد، عنوان كرد كه ما درحال بررسی موقعیت هستیم و برای تصمیم گیری در این زمینه نیاز به صبر و حوصله داریم.

فرناندو لوگو كه یك اسقف سابق كاتولیك است و دوره ریاستش سال آینده به پایان می رسید، روز جمعه حكم استیضاح خود را پذیرفت، اما این اقدام مجلس را به یك كودتا تشبیه كرد و گفت: امروز این فرناندو لوگو نیست كه بركنار می شود بلكه جامعه و دموكراسی پاراگوئه است كه عمیقا آسیب می بیند.

**بركناری به جرم حمایت از توده فقیر و كارگر

-------------------------------------------------

بنا به گزارش سایت خبری رسمی آرژانتین 'لاناسیون'، فرناندو لوگو روز یكشنبه 24 ژوئن (4 تیر) در اولین سخنرانی عمومی خود بعد از بركناری گفت كه بدون تردید این عمل یك كودتا علیه شهروندان و دموكراسی بوده و با اشاره به اینكه كشورهای آرژانتین، برزیل، ونزوئلا و اوروگوئه سفرای خود در پاراگوئه را در اعتراض به این تصمیم سنا، برای مشورت فراخوانده اند، هشدار داد كه اقدام سنا، كشور پاراگوئه را در انزوا قرار خواهد داد.

رییس جمهور بركنار شده پاراگوئه كه پیش از این به 'مدافع حقوق محرومان' معروف بود و در تبلیغات انتخاباتی خود قول داده بود كه 87 هزار كشاورز بی زمین را صاحب زمین كند، در رابطه با درگیری های مسلحانه ای كه یك هفته قبل به كشته شدن 17 نیروی پلیس و كشاورز منجر شد، مقصر شناخته و بركنار شده است و 'فدریكو فرانكو' معاون سابق رئیس‌جمهور پاراگوئه، پس از بركناری لوگو توسط كنگره، رئیس‌جمهور جدید این كشور آمریكای جنوبی شد.

درگیری خبرسازی كه به استیضاح رییس جمهور منجر شد، به دنبال تلاش 300 افسر پلیس برای تخلیه 150 كشاورز بدون زمین از یك زمین زراعی پیش آمد. این زمین متعلق به فردی بوده است كه از مخالفان لوگو نیز محسوب می شود.

پژوهش**ف.د**9123





:: برچسب‌ها: موسیقی , خورشید , نیکون ,
:: بازدید از این مطلب : 309
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 5 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: