'مسجد جامع اصفهان' و 'گنبد قابوس' در انتظار ثبت جهانی در یونسكو
نوشته شده توسط : iyem

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، جمهوری اسلامی ایران تاكنون 13 اثر تاریخی را در فهرست جهانی یونسكو به ثبت رسانده كه آخرین اثر مربوط به پرونده '‌باغ ایرانی' است كه سال پیش در این نهاد بین المللی به ثبت رسید.

'مسعود علویان صدر' معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به همراه برخی از كارشناسان میراث فرهنگی كشور، اعضای هیات اعزامی ایران به این اجلاس را تشكیل می‌دهند.

این اجلاس از چهارم تیر ماه جاری (24 ژوئن) در شهر سن پترزبورگ روسیه آغاز شد و قرار است تا 16 تیر ماه (ششم جولای) ادامه یابد.

ایران از سال 1358 تاكنون 13 اثر تاریخی را در فهرست میراث جهانی یونسكو به ثبت رسانده است كه مجموعه‌های تاریخی چغازنبیل (دوراونتاش) در خوزستان، تخت جمشید (پارسه، پرسپولیس) در فارس و میدان نقش جهان در اصفهان هر سه در اردیبهشت سال 1358 به ثبت رسیدند.

مجموعه‌ تاریخی تخت سلیمان، پاسارگاد، ارگ تاریخی بم، گنبد سلطانیه، مجموعه تاریخی بیستون، مجموعه كلیساهای ارامنه شامل سه كلیسای اصلی و چند بنای اطراف آن، همراه دهكده‌ها و قبرستان آن، سازه‌های آبی ـ تاریخی شوشتر، بازار تاریخی تبریز و مجموعه بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی همگی در دهه هشتاد خورشیدی به ثبت جهانی رسیدند.

در سال 1390 نیز پرونده '‌باغ ایرانی' شامل 9 باغ پاسارگاد و ارم از استان فارس، پهلوان‌پور و دولت‌آباد از استان یزد، فین و چهل‌ستون از استان اصفهان، اكبریه از استان خراسان جنوبی، عباس‌آباد از استان مازندران و شاهزاده‌ ماهان از استان كرمان از سوی ایران معرفی و ثبت جهانی شدند.

** مسجد جامع اصفهان؛ عبادتگاهی برای پرستش خداوند

'مسجد جامع اصفهان' كه ایران برای ثبت جهانی در یونسكو پیشنهاد كرده، از مهمترین و قدیمی‌ترین بناهای مذهبی كشور به شمار می شود.

برخی كاوش‌های باستانشناسی حاكی از آن است كه این بنا پیش از تسلط اعراب بر این شهر، مركز مذهبی مهم شهر بوده و به صورت یكی از آتشكده‌های اصفهان كاربرد داشته است.

كشف یك پا ستون با تزیینات دوره ساسانیان، در منطقه شمالی مسجد، وجود بنایی قبل از اسلام را تایید می‌كند.

بنابراین، محل كنونی مسجد جامع اصفهان از ابتدا مكان مقدسی بوده كه در دوره ساسانی جایگاه یك آتشكده بود و سپس در قرن های دوم و سوم هجری یك مسجد ساده روی آن بنا شد.

این مكان در دوره‌های بعد یعنی در دوران حكومت‌های دیلمیان، سلجوقیان، ایلخانیان، مظفریان، تیموریان، تركمن‌ها، صفوی‌ها، افغان‌ها و قاجارها توسعه یافت و اكنون با گنبد آجری 900 ساله با وجود بلایای طبیعی و انسانی(جنگ و زلزله)، همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد.

در مسجد جامع اصفهان، از 484 تكنیك مختلف، برای ساخت تاق‌های قوسی استفاده شده است، ضمن آنكه زیباترین محراب گچ‌بری شده مساجد ایران، محراب 'الجایتو' را می‌توان در اینجا مشاهده كرد.

** گنبد قابوس، بلندترین برج آجری جهان

'گنبد قابوس' بنای پیشنهادی دیگر ایران به یونسكو، از سده چهارم هجری بر جای مانده و بلندترین بناهای آجری جهان به شمار می رود كه بر فراز تپه ای خاكی بنا شده است.

این بنا كه یكی از شاهكارهای معماری ایران به حساب می‌آید، در زمان حكومت شمس المعالی قابوس بن وشمگیر و در شهر جرجان(گرگان كنونی) كه پایتخت پادشاهان آن دیار بوده، بنا شد.

این بنا از یكهزار سال پیش تا كنون بر فراز تپه‌ای خاكی استوار است و در عین سادگی، یكی از غرور انگیز‌ترین بناهایی است كه نه تنها در خاك ایران بلكه در سراسر جهان شناخته شده است.

بدنه مُدور خارجی گنبد قابوس دارای 15 ترك(دندانه نود درجه) است (همانند ستاره ده پر)، این ترك‌ها كه در اطراف آن و به فواصل مساوی از یكدیگر قرار دارند، از پای بست بنا شروع و تا زیر سقف گنبدی ادامه می‌یابد و میان این تركها با كوهه‌ای آجری پر شده است.

فراهنگ ** 2025 ** 1071





:: برچسب‌ها: ایتالیا , کلیسا ,
:: بازدید از این مطلب : 261
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 5 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: