عملیات هواپیماهای بدون سرنشین و ادامه انتقادهای حقوقی به اوباما
نوشته شده توسط : iyem

چهارشنبه گذشته دولت اوباما درخواست برای علنی كردن جزئیات كشتار هدفمند توسط هواپیماهای بدون سرنشین را كه بر اساس قانون آزادی دسترسی به اطلاعات ارایه شده بود را رد كرد، مقام های كاخ سفید می گویند كه اكثریت مردم آمریكا مخالف علنی شدن این جزئیات توسط دولت و ادامه این نوع قتل های هدفمند توسط دولت اوباما هستند.

منتقدان بر این باورند كه این رویكرد دولت اوباما تلاشی برای فرار از انتقادها پیرامون راهبراد امنیت ملی اوباما و قتل های هدفمند است. در حالی كه باراك اوباما رسما اعتراف كرد كه ترور هدفمند كسانی كه تروریست می نامد توسط عملیات هواپیماهای بدون سرنشین ارتش آمریكا انجام می گیرد و شخصا بر فهرست سیاه مرگ نظارت دارد، منتقدان می گویند با وجود اعتراف علنی شخص رئیس جمهوری، دیگر تلاش برای پنهان كاری ابعاد عملیات پهبادهای آمریكایی و محرمانه تلقی كردن آن قابل توجیه نیست.

منتقدان بویژه بر معیارهای مورد استفاده برای تعیین افراد مورد هدف توسط دستگاه های نظامی و اطلاعاتی آمریكا انگشت می گذارند كه از دوره جورج بوش، رئیس جمهوری پیشین به ارث رسیده است. بر اساس این معیار كسانی كه به عنوان تروریست هدف هواپیماهای بدون سرنشین قرار می گیرند شامل تمام 'افراد مذكری هستند كه در محدوده سن خدمت نظامی بوده و در منطقه عملیات قرار دارند'.

در حالی كه مقامهای كاخ سفید می گویند رئیس جمهوری آمریكا تمام تدابیر را برای كاستن از تلفات غیر نظامیان در حملات هواپیماهای بدون سرنشین به كار می برند، این معیار برای تعریف افراد مورد هدف بشدت مورد انتقاد حقوقدانان و منتقدان در داخل و خارج آمریكا قرار گرفته است.

' باراك اوباما دارای مدرك تحصیلی دكترای حقوق و به همراه همسرش قبل قرار گرفتن در پست های سیاسی مانند سناتور و رییس جمهور به كار وكالت مشغول بوده اند.'

'اوباما در هنگام تبلیغات ریاست جمهوری آمریكا در سال 2008 از مخالفان سرسخت جنگ و لشكر كشی آمریكا به سایر مناطق از جمله اشغال عراق و افغانستان بود اما با ورود به كاخ سفید آرام، آرام از حرف ها و مواضع خود فاصله گرفت و به مدعیان جنگ و لشكركشی به سایركشورها پیوست.'

افشای نقش مستقیم رئیس جمهوری آمریكا در تعیین لیست ترور حملات هواپیماهای بدون سرنشین در حالی صورت گرفته است كه دولت این كشور تبلیغات گسترده ای در انتقاد از نقض حقوق بشر در كشورهای مختلف به راه انداخته و اخیرا رهبران كشورهایی مانند سوریه را به كاربرد خشونت، قتل افراد غیر نظامی و جنایت جنگی متهم كرده است. به اعتقاد حقوقدانان بین المللی، حملات مرگبار هواپیماهای بدون سرنشین نه تنها نقض حاكمیت ملی كشورهای مستقل بوده بلكه حتی می تواند در حد جنایت جنگی مورد پیگیری قرار گیرد.

بنا بر گزارش ها تعداد تلفات غیر نظامیان در حملات هواپیماهای بدون سرنشین در پاكستان، یمن و سومالی به صدها تن می رسد. این حملات بیشتر در مناطق مرزی پاكستان و افغانستان متمركز بوده است كه آمریكا ادعا می كند، عناصر طالبان و القاعده در آن مستقر هستند. تشدید و ادامه این حملات در دوره باراك اوباما نه تنها موجی از انتقادهای حقوقی علیه دولت اوباما به راه انداخته، بلكه باعث سردی روابط واشنگتن با اسلام آباد گشته است كه زمانی یكی از متحدان كلیدی آمریكا به شمار می آمد.

اروپام 1908





:: برچسب‌ها: زن ,
:: بازدید از این مطلب : 316
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 3 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: