رییس مركز مطالعات سیاسی مسكو: غرب باید غنی سازی 20 درصدی ایران را بپذیرد
نوشته شده توسط : iyem

اورلف كه سردبیری نشریه پژوهشی و تحلیلی 'شاخص امنیتی' را نیز بر عهده دارد، در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در برلین با اشاره به در پیش بودن دور سوم مذاكرات ایران و گروه 1+5 در مسكو، افزود: خوشبختانه در نشست های چندی پیش استانبول و بغداد شاهد پیشرفت های خوبی بودیم و مذاكرات پیش رو نیز با هدف برداشتن یك گام موثر دیگر در مسیر حل مسالمت آمیز موضوع هسته ای ایران برگزار می شود.

وی كه برای شركت در یك نشست بین المللی در زمینه خلع سلاح هسته ای به برلین سفر كرده است، اظهار داشت: ادامه گفت وگوهای هسته ای بین گروه 1 + 5 با ایران بسیار مهم و ثمربخش خواهد بود، اما اینكه انتظار داشته باشیم نشست مسكو به راه حل نهایی و فوری برون رفت از بن بست مذاكراتی منتهی شود، منطقی نیست، زیرا معتقدم باید به مذاكرات كنونی به عنوان یك روند نگاه كنیم كه لزوما نباید در مسكو متوقف شود.

فرصت خوبی است تا مسائلی را كه قبلا در استانبول و بغداد به درستی مورد اشاره قرار نگرفته، در مسكو مورد توجه قرار داده و با این كار، گام موثر و مفیدی به سمت حل مشكل هسته ای ایران برداریم.

اورلف گفت: به طور طبیعی نباید این انتظار ایجاد شود كه همه مسائل می تواند در مسكو حل و فصل شود و این نشست خط پایان مذاكرات باشد.

وی برنامه غنی سازی اورانیوم در ایران و ارتباط آن با تحریم های یكجانبه غرب را یكی از موضوعات مهمی خواند كه باید در نشست مسكو مورد بحث قرار گیرد.

این كارشناس روس گفت: غرب باید غنی سازی 20 درصدی در ایران را بپذیرد و تهران نیز می تواند برای نشان دادن حسن نیت،فراتر از سطح كنونی نرود.

اورلف افزود: از سوی دیگر، ایران هم می تواند در نشست مسكو و در اقدامی اعتمادساز، اعلام كند كه به طور موقت غنی سازی 20 درصدی را متوقف می كند و در مقابل اروپا و آمریكا نیز نباید تحریم های یكجانبه و فرا سازمان ملل را پیش ببرند كه این مساله برای آمریكایی ها بخاطر وجود كنگره مشكل تر از اروپا خواهد بود.

از سوی دیگر، بحث ایمنی نیز یك موضوع مهم است كه البته نه تهران و نه مسكو به عنوان سازنده نیروگاه بوشهر، هیچ نگرانی از بابت ایمنی تاسیسات هسته ای ایران ندارند و در این باره پنهان كاری نمی كنند.

از دیدگاه من، این موضوع باید در نشست مسكو مطرح شود و ایران و روسیه نشان دهند، تاسیسات ایمن هستند و هیچ نگرانی وجود ندارد كه می تواند برای آیجاد آرامش منطقه ای مهم باشد.

اورلف در پاسخ به این پرسش كه چه تضمینی برای عمل غربی ها به تعهدات خود در مقابل ایران درصورت همكاری وجود دارد، گفت: منطقی است كه برای هر گام ایران، غرب نیز باید یك گام متقابل بردارد.

وی افزود: با حسن نیت ایران در غنی سازی، غرب نیز باید در تحریم های یكجانبه با انجام عمل متقابل همكاری و همراهی خود را ثابت كند و این روند می تواند همچنان در موضوعات دیگر نیز ادامه داشته باشد تا مسیر بسته شدن پرونده هسته ای پیموده شود.

وقتی روند مرحله به مرحله طی و همه ادعاها علیه برنامه هسته ای ایران رد شد، شورای امنیت سازمان ملل نیز باید گام به گام تحریم های وضع شده را لغو كرده و دیگر به تهران به عنوان یك ناقض تحریم ها نگاه نكند.

اورلف همچنین در پاسخ به پرسش چگونگی تاثیر حضور دوباره ولادیمیر پوتین به عنوان رییس جمهوری روسیه بر روابط با تهران، گفت: در صحبتی كه به تازگی با رییس جمهوری داشتم، برداشت من این است كه پوتین سیاست شفاف و روشنی درقبال ایران دارد.

وی افزود: پوتین دخالت غربی ها در امور داخلی و فعالیت علیه حكومت ایران را غیرقابل قبول می داند و مخالف این است كه غرب از برنامه هسته ای به عنوان بهانه ای برای تحقق اهداف خود، استفاده كند.

كارشناس روس تاكید كرد: برداشت من از دیدگاه آقای پوتین نسبت به ایران این است كه اگر آمریكا و دیگران به فكر ایجاد تغییر و مداخله در ایران باشند، باید بدانند كه با مخالفت روسیه مواجه خواهد شد.

سردبیر نشریه تحلیلی شاخص امنیتی، اظهار داشت: از دید پوتین، ایران یك شریك راهبرد مهم برای روسیه است و ما این كشور را بازیگر راهبردی مهمی در منطقه می دانیم.

اورلف افزود: از نظر رییس جمهوری روسیه، ایران می تواند در موضوعات مهم منطقه ای، حیطه انرژی، سازمان همكاری شانگهای و دیگر موضوعات بین المللی نقش بهتر و موثرتری از آنچه تاكنون ایفا كرده برعهده داشته باشد.

این تحلیلگر سیاسی در پاسخ به این پرسش كه موضوعاتی مانند مناقشه غرب و روسیه درمورد دفاع موشكی ناتو در اروپا و همچنین موضوع سوریه چه تاثیری می تواند بر مذاكرات هسته ای ایران و مواضع مسكو در این زمینه داشته باشد؟، گفت: بطور طبیعی تفاوت نظرهایی درمورد سوریه و پدافند موشكی ناتو در اروپا بین غرب و روسیه وجود دارد كه این گفت وگو ها را مشكل می كند.

اورلف خاطرنشان كرد: در مورد ایران نیز تفاوت دیدگاه هایی بین روسیه و غرب وجود دارد و البته در برخی زمینه ها هم توافق داریم كه مذاكرات برای افزایش اشتراك نظرها خوب پیش می رود.

به گفته این تحلیلگر روسی، روسیه و آلمان تفاهم بسیار خوبی درمورد ایران دارند اما درمورد سوریه مساله بسیار پیچیده است.

رییس مركز مطالعات سیاسی مسكو در پاسخ به این پرسش كه واكنش روسیه درمورد دخالت نظامی احتمالی غرب در سوریه چه خواهد بود، گفت: اگر چنین شرایطی بوجود آید، مسكو شدیدترین اقدامات در شورای امنیت سازمان ملل را اتخاذ كرده و واكنش بسیار تندی نشان خواهد داد.

اورلف چنین اقدامی را غیر قابل قبول و مغایر با كوشش های بین المللی، سازمان ملل و همچنین طرح صلح كوفی عنان برای یافتن راهی برای برقراری صلح و آرامش در سوریه خواند.

اروپام** 2051** 1701**1516





:: برچسب‌ها: خانه ,
:: بازدید از این مطلب : 378
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: