آخرین عامل حمله گاز سمی به متروی توکیو بازداشت شد
نوشته شده توسط : iyem
تاکاهاشی

با گذشت هفده سال از حمله سارین شناسایی تاکاهاشی از روی تصویر اولیه چندان آسان نبود

پلیس توکیو آخرین فرد مظنون به دست داشتن در حمله با گاز سمی به خطوط مترو پایتخت ژاپن را بازداشت کرده است.

روز جمعه، ٢٦ خرداد (١٥ ژوئن)، پلیس ژاپن اعلام کرد که کاتسویا تاکاهاشی، پنجاه و چهار ساله را که از هفده سال پیش تحت تعقیب بود در ارتباط با حملات با گاز سارین به خطوط مترو توکیو در سال ١٩٩٥ بازداشت کرده است.

در حملات سال ١٩٩٥ به خطوط مترو توکیو که در آن، گاز سمی سارین به کار رفت، سیزده نفر کشته و بیش از پنجاه نفر مجروح شدند و هزاران نفر دیگر برای مدتی با عوارض جسمی از این حملات دست به گریبان بودند.

براساس اطلاعیه پلیس، کاتسویا تاکاهاشی هنگام خرید از یک کتابفروشی بازداشت شد و در پاسخ به سئوال ماموران پلیس، هویت خود را تایید کرد.

این شخص یکی از محافظان شخصی رهبر فرقه مذهبی موسوم به "اوم شینریکیو" (دین حقیقی) بود که اعضای آن حملات سال ١٩٩٥ به خطوط مترو توکیو را سازمان دادند و به اجرا گذاشتند.

پیشتر، سایر افراد مرتبط با این حملات بازداشت و محاکمه شده اند اما به گفته رسانه های محلی، کاتسویا تاکاهاشی که در یک شرکت ساختمانی کار می کرد، با تغییر نام، استفاده از ماسک در محل کار و محدود کردن تماس با سایرین، توانسته بود از چنگ پلیس بگریزد.

اوایل سال جاری یکی دیگر از مظنونین حملات سارین که ظاهرا مدتی با کاتسویا تاکاهاشی همخانه بود، بازداشت شد و ظاهرا اطلاعاتی را در مورد تاکاهاشی در اختیار پلیس قرار داد.

پوستر تصاویر تاکاهاشی

پوسترهای عکس تاکاهاشی به طور وسیع در نقاط مختلف ژاپن توزیع شده بود

در پی این بازداشت، پلیس اقدامات خود برای بازداشت تاکاهشی را شدت بخشید و تصاویر او را به طور وسیع منتشر کرد که به شناسایی و بازداشت او منجر شد.

با اینهمه، از آنجا که ظاهر این فرد طی هفده سال گذشته تغییر یافته بود، پلیس تا زمان انگشت نگاری و تایید هویت، رسما بازداشت او را اعلام نکرد.

حمله سارین به خطوط مترو توکیو بزرگترین عملیات تروریستی داخلی در ژاپن در سال های بعد از جنگ جهانی دوم بود اما در مورد انگیزه اجرای آن ابهاماتی وجود داشته است.

در ابتدا، نظر پلیس این بود که اعضای فرقه اوم شینریکیو که زه قریب الوقوع بودن روز نابودی جهان معتقد بودند، در نظر داشتند با این حملات، فرا رسیدن این روز را سرعت بخشند.

در جریان محاکمه متهمان این پرونده این نظر مطرح شد که پیروان این فرقه در نظر داشتند نظام حکومتی ژاپن را سرنگون کنند تا "شوکو آساهارا" رهبر فرقه بتواند در مقام امپراتور، جامعه را مطابق آموزه های دینی اداره کند.

همین انگیزه هم باعث شد تا حملات سارین بر مسیرهای مترو منتهی به محل استقرار دفاتر دولتی متمرکز شود.

پس از حملات سال ١٩٩٥، بیش از دویست نفر از اعضای این فرقه در ارتباط با این حملات بازداشت و محاکمه شدند و برای سیزده تن از آنان حکم اعدام صادر شد اما این احکام هنوز به اجرا در نیامده است.

ژاپن مجازات اعدام را لغو نکرده امااحکام اعدام لزوما به اجرا گذاشته نمی شود و در حال حاضر، محکومان حملات سارین در میان کسانی هستند که در انتظار اجرای حکم به سر می برند.





:: برچسب‌ها: اسکاتلند , د ,
:: بازدید از این مطلب : 348
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: