ديدار وزيران خارجه هند و آمريکا در واشنگتن
نوشته شده توسط : iyem
کلينتون و کريشنا

مسائل اقتصادی و تجاری در کنار مسائل امنیتی، مبارزه با تروریسم، تغییرات آب و هوایی و بهداشتی هم در این مذاکرات مطرح شد

هيلاری کلينتون وزیر خارجه آمريکا در دیداری در واشنگتن با با اس ام کریشنا وزیر امور خارجه هند با او درباره مسائل منطقه‌ای از جمله برنامه اتمی ايران، آینده افغانستان و همکاری اتمی جديد ميان دو کشور گفتگو کرده است.

خانم کلینتون درباره برنامه اتمی ایران گفت که هند متوجه اهمیت لزوم جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی است و به تلاش هند برای تهیه نفت خام مورد نیاز از منابع مختلف برای کاهش وابستگی به ایران اشاره کرد.

خانم کلینتون گفت: "هند گفته است که ایران هم مانند کشورهای دیگر باید به وظایف بین المللی خود عمل کند. همانطور که من این هفته به کنگره گزارش داده ام هند قدم هایی برای کاهش واردات نفت از ایران برداشته است."

او گفت: "ما متوجه نیاز هند به نفت هستیم و به هند کمک خواهیم کرد که نه تنها بازار نفت را ثابت نگه داریم بلکه منابع دیگری از انرژی را به هند معرفی کنیم."

وزیر خارجه هند نیز گفت که هند خواهان حل مسئله برنامه هسته ای ایران از طریق مذاکرات است.

دولت آمریکا روز دوشنبه هفت کشور از جمله هند را به خاطر کاهش واردات نفت ایران از عواقب تحریم های اقتصادی علیه این کشور معاف کرده بود.

براساس قانونی که در ماه دسامبر در آمریکا امضا شد، کشورهای جهان تا روز ۲۸ ژوئن وقت دارند واردات نفت خود از ایران را تا حدود زیادی کاهش دهند یا در غیر این صورت از دسترسی به نظام مالی آمریکا محروم شوند.

روز چهارشنبه، شرکت وستینگ هاوس الکتریک (Westinghouse Electric) آمریکا اعلام کرد که با شرکت نوکلیر پوور (Nuclear Power) هند به توافق اصولی رسیده است تا اولین راکتورهای هسته ای آمریکا را در هند بسازد.

موضوع افغانستان هم از مسائل کلیدی بود که وزیران خارجه دو کشور درباره آن صحبت کردند.

آقای کریشنا گفت: "ما به توسعه افغانستان و برقراری امنیت و آزاد کردن ظرفیتهای بالقوه اقتصادی در این کشور از طریق تعامل منطقه ای متعهد هستیم. ما بار دیگر بر اهمیت برچیده شدن پایگاه هایی که شورشیان در آن آزادی عمل دارند تاکید می کنیم تا افغانستان امن بماند و منطقه ثبات پیدا کند."

خانم کلینتون از آقای کریشنا برای همکاری در توسعه افغانستان قدردانی کرد و گفت آمریکا و هند با افغانستان توافقنامه استراتژیک امضا کرده اند تا تعهد خود را نسبت به این کشور نشان دهند.

در حالی که آمریکا و ناتو قصد دارند تا سال ۲۰۱۴ نیروهای خود را از افغانستان خارج کنند، آمریکا خواستار شرکت هند در توسعه افغانستان و آموزش نیروهای امنیتی این کشور شده است.

مقام های آمریکایی گفته اند در ده سال گذشته به دلایل مختلف، هند نقش بسیار فعالی در افغانستان نداشته و حال آمریکا این کشور را تشویق می کند تا نقش فعالتر سیاسی و اقتصادی در افغانستان ایفا کند.

هند و پاکستان دو قدرت رقیب در منطقه محسوب می شوند و نزدیکی هند به افغانستان، همواره باعث نگرانی و ناخرسندی پاکستان بوده است.

مسائل اقتصادی و تجاری در کنار مسائل امنیتی، مبارزه با تروریسم، تغییرات آب و هوایی و بهداشتی هم در این مذاکرات مطرح شد.

حجم تبادلات تجاری میان دو کشور از ۹ میلیارد دلار در سال ۱۹۹۵ به ۱۰۰ میلیارد دلار در سال جاری رسیده است. هند هشت میلیارد دلار برای خرید سخت‌افزارهای نظامی ساخت آمریکا هزینه کرده است.





:: برچسب‌ها: فیلم ,
:: بازدید از این مطلب : 358
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: