ناظران سازمان ملل نشانه‌های کشتار اخیر در سوریه را مشاهده کردند
نوشته شده توسط : iyem
ناظران سازمان ملل و سرباز سوری

ناظران سازمان ملل با وجود ممانعت ارتش سوریه و تیراندازی روز گذشته برای سفر به القبیر تلاش می کردند

در حالیکه ناظران صلح سازمان ملل از نزدیک شدن به روستای محل کشتار اخیر در سوریه خبر داده اند، تلاش های دیپلماتیک برای یافتن راه حلی برای بحران سیاسی آن کشور ادامه داشته است.

در ساعات بعد از ظهر روز جمعه، ١٩ خرداد (٨ ژوئن)، گروه ناظران صلح سازمان ملل اعزامی به سوریه توانستند سرانجام برای بازدید از محل کشتار غیرنظامیان در روستای قبیر، در استان حماة، وارد این روستا شوند.

خبرنگاران بی بی سی که ناظران صلح را همراهی می کند گفته است که آثار خون و مغز متلاشی شده انسان بر بعضی دیوارها دیده می شود و چندین ساختمان نیمه سوخته بر جای مانده اما نشانی از اجساد قربانیان دیده نمی شود.

روستا از سکنه خالی است اما آنچه که برجای مانده قطعا از وقوع حادثه ای در این محل حکایت دارد.

به گفته منابع سازمان ملل، تلاش ناظران برای بازدید از این محل در روز گذشته به دلیل ممانعت نیروهای ارتشی و تیراندازی به سوی ناظران به نتیجه نرسیده بود.

روز گذشته، رسانه های بین المللی به نقل از منابع مخالفان حکومت سوریه گزارش کردند که در حمله گروهی افراد مسلح به روستای قبیر دست کم پنجاه و پنج نفر که بسیاری از آنان از اعضای یک خانواده بودند به قتل رسیده اند.

به گفته این منابع، این کشتار روز چهارشنبه روی داد و مهاجمان به احتمال زیاد از شبه نظامیان لباس شخصی وابسته به نهادهای امنیتی و یا غیرنظامیان طرفداران بشار اسد، رئیس جمهوری بودند اما مقامات سوری حمله طرفداران دولت به غیرنظامیان در این روستا را تکذیب کردند و رسانه های خبری خارجی را به دروغپردازی در این زمینه متهم ساختند.

خبرگزاری دولتی سوریه - سانا- در گزارش خود از حوادث القبیر نوشت که در حمله "تروریست های مسلح وابسته به بیگانگان" به این روستا، ٩ غیرنظامی جان خود را از دست دادند و در پی آن، نیروهای دولتی به درخواست ساکنان روستا به محل عزیمت کردند و شماری از تروریست ها را کشتند و مقادیری اسلحه از آنان به غنیمت گرفتند.

روز جمعه نیز سانا مطلبی را با عنوان "مشاهدات اهالی القبیر از جنایات هولناک گروه های تروریستی" منتشر کرد که در آن، "ساکنان روستا" گزارش منابع دولتی را مورد تایید قرار دادند.

دلیل اقدام روز گذشته نیروهای دولتی در جلوگیری از ورود ناظران به روستای قبیر مشخص نیست اما آنان قبلا در مورد حضور "تروریست ها" در منطقه و خطری که متوجه ناظران می کنند هشدار داده بودند.

کشتار القبیر

کشتار غیرنظامیان به پدیده ای رو به گسترش در سوریه تبدیل شده است

مخالفان حکومت سوریه نیروهای دولتی را به تیراندازی به سوی ناظران متهم کرده وگفته اند هدف آنان جلوگیری از ورود آنان به محل وقوع کشتار بوده تا بتوانند شواهد باقی مانده از این واقعه را به نفع خود تغییر دهند.

با گذشت حدود دو روز از حادثه کشتار قبیر و حضور نیروهای دولتی در این روستا، از ابتدا هم بعید به نظر می رسید ناظران سازمان ملل بتوانند شواهدی از واقعیت کشتار روز چهارشنبه به دست آورند.

در واکنش به ادامه خشونت در سوریه و به خصوص تکرار پدیده کشتار جمعی غیرنظامیان، کوفی عنان، نماینده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب، شامگاه گذشته در سخنانی خطاب به شورای امنیت، گفت که برای پایان دادن به خشونت، "فشار یکپارچه و شدید جامعه جهانی بر دولت سوریه" لازم است.

تلاش‌های دیپلماتیک

همزمان، تلاش های دیپلماتیک برای یافتن راه حلی برای بحران سوریه ادامه داشته است.

روز جمعه، گزارش شد که یک مقام ارشد دولت آمریکا به مسکو سفر کرده تا مقامات روسیه را به حمایت از یک راه حل بین المللی شامل کناره گیری بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، ترغیب کند.

عنان، دبیرکل سازمان ملل و دبیرکل اتحادیه عرب

کوفی عنان خواستار فشار یکپارچه و شدید جامعه جهانی برای پایان دادن به روند خشونت در سوریه شد

روسیه تا کنون با هر راه حل مبتنی بر "تغییر رژیم" در سوریه مخالفت کرده هر چند روز گذشته، معاون وزارت خارجه آن کشور گفت که اگر مردم سوریه با "راه حلی یمنی" برای کشورشان موافق باشند، روسیه نیز از آن استقبال می کند.

اشاره این مقام روسی به کناره گیری رئیس جمهوری سابق یمن در برابر مصونیت از پیگرد قانونی است که به بحران سیاسی و درگیری های داخلی آن کشور پایان داد و راه را برای برگزاری انتخابات آزاد هموار ساخت.

در عین حال، با توجه به اینکه یکی از دلایل اعتراضات جاری در سوریه، فقدان آزادی بیان و انتخابات آزاد است، معلوم نیست به چه ترتیب می توان به نظر مردم سوریه را در مورد راه حل یمنی یا هر موضوع دیگری دست یافت.

با اینهمه، در واکنش به اظهارات مقام روسی، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، گفته است که پیشنهاد "راه حل یمنی" برای سوریه قابل بررسی و تعمق است هر چند راه حلی کامل و بدون ایراد نیست.

وی افزوده است که به هر صورت، هر راه حل با دوام برای بحران سیاسی سوریه باید شامل کناره گیری بشار اسد باشد.

پیشتر، گفته شده بود که احتمال دارد کوفی عنان خواستار تشکیل گروهی متشکل از اعضای دایم شورای امنیت و آن گروه از کشورهای منطقه، از جمله ایران شود که دارای نفوذ بر دولت سوریه یا مخالفان آن هستند.

کوتاه مدتی پس از انتشار این خبر، خبرگزاری ها از مخالفت آمریکا، بریتانیا و فرانسه با عضویت ایران در چنین گروهی خبر دادند و وزیر خارجه آمریکا گفت که ایران از چنین فرصتی برای "صحنه آرایی مناسب" استفاده خواهد کرد تا حکومت سوریه با خیال آسوده تر، به کشتار مردمش ادامه دهد.

آیت الله خامنه ای، اسد، احمدی نژاد

اظران به تاثیر منفی سیاست جمهوری اسلامی بر موقعیت آتی ایران در منطقه سخن اشاره کرده اند

روز جمعه خبرگزاری دولتی سوریه - سانا - گزارش کرد که حسین امیر عبداللهی، معاون وزارت خارجه ایران، حامیان "گروه های تروریستی" را مسئول کشتار قبیر معرفی کرده و گفته است که "حمایت از تروریست ها" حقوق مردم سوریه را نقض می کند و تهدیدی برای صلح و ثبات منطقه و جهان است.

از زمان آغاز نا آرامی ها در سوریه، مقامات جمهوری اسلامی تاکید داشته اند که تنها راه حل برای مشکلات سیاسی آن کشور، اجرای اصلاحات مورد نظر بشار اسد است به نحوی که وی بتواند همچنان در سمت ریاست جمهوری باقی بماند.

برخی ناظران گفته اند که حمایت بی چون و چرا از رئیس جمهوری سوریه نه تنها ایران را از ایفای نقشی سازنده در تحولات آن کشور محروم می کند، بلکه ممکن است با برانگیختن احساسات منفی مردم سوریه نسبت به جمهوری اسلامی، موقعیت آتی ایران در آن کشور و منطقه را نیز تضعیف کند.

اظلاعات جدید در مورد کشتار حوله

در خبری دیگر در مورد سوریه، بی بی سی از اظهارات "منابع دیپلماتیک" در مورد کشتار حوله مطلع شده است. در کشتار حوله، بیش از یکصد غیرنظامی کشته شدند و برخی مخالفان دولت سوریه گفتند که بسیاری از قربانیان از نزدیک هدف شلیک تک گلوله قرار گرفته بودند و گلوی بعضی از آنان بریده شده بود.

به گفته این منابع دیپلماتیک، اکثر قربانیان این کشتار در اثر رگبار گلوله در اتاق های خانه خود کشته شدند و نشانه ای از شلیک از نزدیک و بریدن گلوی آنان دیده نشده است.

نقشه القبیر

نقشه روستای القبیر محل کشتار اخیر در سوریه





:: برچسب‌ها: فیلم ,
:: بازدید از این مطلب : 396
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: