سهامداران خواستار پاسخگویی در زمینه تاخیر ساخت پتروشیمی گلستان شدند
نوشته شده توسط : iyem

به گفته آنان بسیاری از سهامداران و جوانان جویای كار استان گلستان چشم امید به پتروشیمی بسته اند تا با راه اندازی آن هم سود سهام را دریافت كنند و هم اینكه شاهد اشتغال به كار جوانان خود باشند.

یك شهروند گرگانی در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: حدود شش سال از تصویب هیات دولت و آغاز عملیات اجرایی پتروشیمی گلستان می گذرد اما هنوز پیشرفتی در روند ساخت آن ایجاد نشده است.

'عباس عابدی' افزود: اكنون كه ممنوعیت قانونی ساخت اینگونه صنایع در استان گلستان برداشته شده و دولت هم ساخت آن را تصویب كرده است، چرا اعتبارات لازم پرداخت نمی شود تا این پروژه هرچه سریعتر اجرا و به بهره برداری برسد.

وی اظهارداشت: حدود 95 هزار سهام دار شركت پتروشیمی استان گلستان سرمایه خود را در راستای رونق و آبادانی استان و كمك به ایجاد اشتغال برای جوانان در حساب شركت پتروشیمی گذاشته اند اما با توجه به توقف عملیات ساخت این پروژه فقط باید حسرت بخورند.

یك شهروند آق قلا هم در این زمینه گفت: آمارها بیانگر این است كه تعداد قابل توجهی در استان گلستان بیكار هستند و ساخت پتروشیمی كمك بزرگی به ایجاد اشتغال آنان خواهد كرد.

'عبداللطیف پقه' افزود: بحث ایجاد شتغال در بخش پتروشیمی استان گلستان فقط در حد حرف باقی مانده و هیچ گونه جدیت در این رابطه مشاهده نمی شود.

به گفته وی مسئولان ارشد كشوری و استانی باید پاسخ دهند كه چرا تاكنون عملیات اجرایی ساخت پتروشیمی استان گلستان روند كندی را طی كرده و مردم چه زمانی شاهد افتتاح آن خواهند بود.

'سیدرسول عقیلی' از شهروندان كردكوی نیز گفت: با وجود تلاش دولت برای ایجاد اشتغال و نیز لغو مصوبه ممنوعیت ساخت اینگونه صنایع در استان های شمالی، هنوز پتروشیمی گلستان با گذشت حدود شش سال از آغاز عملیات اجرایی فقط در حد 20 درصد رشد داشته است.

عقیلی ابراز امیدواری كرد: هر چه زودتر شاهد آغاز مجدد عملیات اجرایی این پروژه بزرگ باشیم.

وی اضافه كرد: خیلی از سهامداران پتروشیمی برای خرید سهام، لوازم زندگی خود را فروختند تا شاید در آینده بتوانند رفاه و آسایش خود و خانواده شان را فراهم كنند و حتی برخی ازكاركنان ادارت دولتی بخشی از حقوق ماهانه خود را به این امر اختصاص دادند تا شاید از منافع آن در آینده بهره مند شوند.

باتوجه به موارد مطرح شده از سوی شهروندان، تلاش های خبرنگار ایرنا برای مصاحبه با رییس هیات مدیره و مدیرعامل شركت پتروشیمی استان گلستان، به نتیجه نرسید.

'الطاف كامیاب'، رییس هیات مدیره پتروشیمی فقط به بیان این جمله اكتفا كرد كه مسئولان بودجه لازم را در اختیار شركت قرار نمی دهند و با گفتن حرف، پتروشیمی ساخته نمی شود.

از سوی دیگر نماینده مردم 'علی آباد كتول'در نهمین دوره مجلس شورای اسلامی پیگیری ساخت پتروشیمی را یكی از اولویت های كاری خود در مجلس نهم عنوان كرد.

'رحمت ا... نوروزی' افزود: نمایندگان جدید استان در مجلس شورای اسلامی باید دست در دست هم بدهند تا موانع احداث پتروشیمی را در استان رفع كنند.

وی یادآور شد: با ساخت این كارخانه حدود پنج هزار جوان جویای كار استان مشغول به كار می شوند و تحول عظیمی در بخش اشتغال استان ایجاد می كند و هم موجب توسعه اقتصادی استان می شود.

'جواد قناعت' استاندار گلستان نیز در آخرین جلسه شورای اداری استان كه چند روز قبل برگزار شد، ابرازامیدواری كرد كه با رفع موانع هرچه زودتر شاهد آغاز مجدد عملیات اجرایی ساخت این واحد در استان گلستان باشیم.

استاندار گلستان در جلسه بررسی پروژه های مهر ماندگار استان كه با حضور دستیار ویژه رییس جمهوری در طرح های مهرماندگار برگزار شد نیز گفت: در بحث تسهیلات ارزی و ریالی مجتمع بزرگ پتروشیمی گلستان متاسفانه شاهد كم لطفی و بی مهری بانك ملی ایران بودیم.

وی در این زمینه گفت: مصوبه صندوق ذخیره ارزی 308 میلیون یورو با عاملیت بانك ملی بود كه قرار بود در مرحله اول 55 میلیون یورو و 88 میلیون دلار پرداخت كند، اما با وجود متعهد شدن هیات مدیره پتروشیمی مبنی بر اجرای مفاد بیست گانه قرارداد ، اما این تسهیلات ارایه نشده است.

استاندار گلستان اضافه كرد: هر چند این پروژه تا خردادماه سال آینده افتتاح نخواهد شد، اما قرار گرفتن در قالب طرح های مهر ماندگار موجب تسریع در اجرای آن می شود.

قناعت تصریح كرد: سرمایه گذاری فعلی این پروژه هفت هزار میلیارد ریال با 94 هزار نفر سرمایه گذار حدود 20 درصد پیشرفت دارد.

وی اضافه كرد: طرح های مهر ماندگار كشور تا پایان دولت دهم به بهره برداری خواهد رسید كه این طرح ها جنبه حیاتی برای استان ها دارد.

دستیار ویژه رییس جمهوری در طرح های مهرماندگار نیز بعد از ورود به استان گلستان اعلام كرده بود: در بحث پتروشیمی گلستان تصمیم انقلابی می گیریم.

'علی اكبر محرابیان' به ناگاه بعد از گذشت كمتر از 24 ساعت و در حالی كه هنوز استان گلستان را ترك نكرده بود، از بی مهری نظام بانكی به پروژه مجتمع پتروشیمی گلستان خبرداد داد و گفت: طرح های مهر ماندگار، باید تا خرداد سال آینده به اتمام برسد، اما با توجه به توسعه و پیشرفت حدود 20 درصدی این مجتمع بزرگ، بعید است كه در قالب این طرح ها

گنجانده شود.

وی افزود: امروز تنها موضوع و مشكل در جلوگیری از پیشرفت كاری و فیزیكی مجتمع پتروشیمی گلستان، تسهیلات ارزی مصوب است كه اقدامی در این خصوص بانك انجام نداده و امید داریم، بزودی این مشكل برطرف شود.

باتوجه به سخنانی كه از سوی استاندار گلستان و دستیار ویژه رئیس جمهور در طرح های مهرماندگار بیان شد و از سویی عدم تمایل رییس هیات مدیره و مدیرعامل شركت پتروشیمی استان گلستان در این زمینه به نظر می رسد امید چندانی برای آغاز عملیات اجرایی این مجتمع بزرگ وجود نداشته باشد.

همچنین باتوجه به اینكه شركت صنایع پتروشیمی كشور طرح های نیمه تمام زیادی در عسلویه و میادین مشترك دارد و منافع اقتصادی این طرح ها برای كشور به مراتب بیشتر از پروژه گلستان است و نیزطرح های مهرماندگار باید تا پایان خردادماه سال 92 یعنی قبل از پایان كار دولت دهم باید به بهره برداری برسد، قرار نگرفتن پروژه پتروشیمی گلستان در زمره طرح های مهر ماندگار قطعی است.

از سوی دیگر با توجه به اینكه حمایت نظام بانكی از آن در هاله ای از ابهام قرار دارد، پیش بینی می شود كه عملیات اجرایی این پروژه تا ماه های آینده همچنان مسكوت باقی بماند.

یادآور می شود هیات دولت در اولین سفر استانی خود به گلستان در سال 1384 ساخت مجتمع پتروشیمی را در استان تصویب كرد و پس از طی مراحل قانونی عملیات اجرایی آن در سال 1385 در شهرستان آق قلا آغاز شد و با گذشت حدود شش سال از آغاز عملیات اجرایی، فقط در حد 20 درصد رشد داشته است.

7464/601/508





:: برچسب‌ها: خورشید , عکس ها ,
:: بازدید از این مطلب : 390
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: