بزرگداشت استاد خوشنویسی میرزا یداله نظرپاك كجوری در نگارخانه برگ
نوشته شده توسط : iyem

به گزارش روز شنبه خبرنگارفرهنگی ایرنا به نقل از سازمان زیباسازی شهر تهران، در بیست ‌وهشتمین نشست پژوهشی هنر كه به یاد حكیم و خوشنویس اواخر قاجار و پهلوی اول 'میرزا ید الله نظرپاك كجوری' برگزار خواهد شد،اساتیدی چون 'ایرج نعیمایی'،'حمیدرضا قلیچ‌خانی' و 'كیوان شجاعی‌منش' سخنرانی می كنند و سپس فیلمی درمورد زندگی این هنرمند خوشنویس به نمایش درخواهد آمد.

پس از این مراسم نیز نمایشگاه آثار خوشنویسی استاد 'میرزا یدالله نظرپاك كجوری' به همراه عكس‌ها و اسنادی از زندگی ایشان پیش روی مخاطبان قرار خواهد گرفت. در این نمایشگاه همچنین قطعاتی از مرحوم 'میرزا كاظم تهرانی' معروف به خوشنویس‌باشی كه حكم استادی را بر میرزا یدالله نظرپاك داشته به نمایش درخواهد آمد.

'آیت‌‌الله حاج‌میرزایدالله كجوری' كه بعدها به دكترنظرپاك مشهور شد، در 1257 ﻫ.ش در قریه كندلوس از بلوك 'زانوسرستاق' كجور دیده به جهان گشود. وی فقیهی اصولی، مجتهدی محقق و مدرسی نام‌دار بود كه در فقه و اصول و تفسیر و حكمت و كلام و منطق و دروس طبیعی و طب قدیم و ریاضیات مهارت داشت.

وی در 1275 ﻫ.ش (در حدود هجده‌سالگی) وارد تهران شد و نزد شیخ‌جعفر گلپایگانی به تحصیل فقه و اصول و كلام پرداخت. حكمت و فلسفه را از محضر حكیم‌الهی فراگرفت و از درس 'آیت‌الله شیخ‌عبدالنبی نوری' به جهت تكمیل فقه و اصول، سود جست و به درجه اجتهاد نائل شد.

حكمت و فلسفه را نزد حكیم عالی‌قدر مرحوم آقاشیخ‌علی نوری و فیلسوف بزرگ 'میرزامحمدطاهر تنكابنی' به درجه كمال رسانید و به عنوان مدرسی توانا مورد توجه دیگران واقع شد.

مبحث خوشنویسی یكی دیگر از ابعاد شخصیتی میرزایدالله كجوری است.وی از آخرین افرادی است كه در شیوه قدیم از بزرگان خوشنویسی قلم می‌زد و سرانجام به یكی از سرآمدان هنر خوشنویسی نستعلیق نیز بدل شد.

از وی كتاب‌های متعددی به خط نسخ موجود است كه یكی از آنها رساله‌ای است كه بعدها منجر به اعطای درجه‌ دكترا به وی می‌شود. آیت‌الله حاج‌میرزایدالله كجوری در سال 1323 درگذشت و در صحن حضرت عبدالعظیم به خاك سپردند.

مراسم یادبود این هنرمند بعدازظهر یكشنبه 15 مرداد از ساعت 18 و 30 دقیقه تا 20 و 30 دقیقه برگزار می‌شود.

علاوه بر این نمایشگاه آثار این هنرمند نیز از 15 تا 25 مرداد در محل نگارخانه دایر خواهد بود.

فراهنگ**9173**1588





:: برچسب‌ها: توکیو , ایتالیا ,
:: بازدید از این مطلب : 281
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 15 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: