روزنامه های کابل: چهارشنبه، ۱۱ اسد
نوشته شده توسط : iyem

بحث فساد اداری در افغانستان، ناتوانی نهادهای عدلی و قضایی و حملات راکتی پاکستان به ولایات شرقی افغانستان، از مسایل مورد بررسی در روزنامه های چاپ امروز کابل است.

روزنامه آرمان ملی نسبت به موجودیت فساد اداری و مالی در افغانستان ابراز نگرانی کرده و نوشته که این پدیده به حدی در دولت افغانستان ریشه دوانده که شناسایی و مجازات کسانی که در فساد دست دارند، تقریبا ناممکن شده است.

این روزنامه نوشته که مردم افغانستان خواهان شناسایی و مجازات افراد دخیل در فساد اداری هستند، اما نویسنده به طعنه نوشته که مگر "فاسدان می خواهند خود را مجازات کنند؟"

آرمان ملی افزوده که تنها یک راه باقی مانده و آن اینکه رئیس جمهور کرزی افشا و مجازات افراد آغشته به فساد را از خانواده خود شروع کرده و تا درون کابینه و ادارات دولتی پیش برود، کاری که به نوشته این روزنامه منتقد حکومت، از رئیس جمهور کرزی نزد افغانها "قهرمان ملی" خواهد ساخت.

روزنامه ماندگار گزارش اخیر در مورد "حیف و میل" پولهای بین المللی در افغانستان و نگرانی در مورد پروژه ها ناتمام جاری در افغانستان را "اعلام شکست" آمریکا در افغانستان توصیف کرده که به نوشته روزنامه، از قبل پیش بینی می شد.

این روزنامه نوشته که آمریکا در چگونگی برخورد با پول هایی که به افغانستان سرازیر شد، مدیریت شایسته‌ای از خود نشان نداد و علاوه بر این، فساد گسترده اداری در ادارات افغانستان نیز کمک کرد تا این پول ها هرگز در راهی که باید مصرف می شد، مصرف نشود.

نویسنده افزوده که همزمان با انتشار این گزارش، فرمان اخیر رئیس جمهور کرزی در مورد اصلاحات در ادارات دولتی نیز منتشر شده که به نوشته روزنامه، این فرمان را نیز با توجه به زمان انتشار آن و نکات موجود در آن، می توان اعتراف به شکست حامد کرزی در زمینه اصلاحات در افغانستان تعبیر کرد.

روزنامه سروش ملت در مطلب اصلی خود زیر عنوان "تامین عدالت؛ برگ برنده‌ای در دست طالبان" نوشته که ضعف ادارات عدلی و قضایی افغانستان در برخورد با قضایای مختلف، طالبان را میدان داده تا دل مردم را در بخشهایی از افغانستان بدست بیاورند.

این روزنامه نوشته که افغانها از تاخیر بیش از حد ادارات قضایی در زمینه رسیدگی به شکایات شان خسته شده و در مواردی، برای تامین عدالت به طالبان محلی مراجعه می کنند، کاری که به نوشته روزنامه، به گروه طالبان "مشروعیت" می بخشد.

روزنامه هشت صبح در سرمقاله خود از دولت افغانستان خواسته که برنامه توزیع شناسنامه های برقی (الکترونیک) را به افغانها سرعت بخشد.

این روزنامه نوشته که معیاری کردن شناسنامه ها در افغانستان، اگر از یک سو به برگزاری راحت تر انتخابات کمک می کند، از سوی دیگر، نیروهای امنیتی افغانستان را نیز قادر می سازد تا برنامه های خود را بهتر اجرا کنند.

نویسنده هشت صبح افزوده که در حال حاضر، برای حلقاتی در کشورهای همسایه افغانستان که در پی بر هم زدن امنیت این کشور هستند، آسان است تا از فلتر توزیع شناسنامه های کنونی بگذرند و برای افراد مورد نظر خود به شکل غیرقانونی تذکره افغانستان بگیرند.

نویسنده در عین حال، از دولت افغانستان خواسته که به برنامه سرشماری نفوس، حداقل در مناطق امن این کشور، اولویت بدهد.

روزنامه باور با توجه به جلسه روز گذشته مجلس سنا با مسئولان امنیتی افغانستان که خواستار جواب متقابل افغانستان به حملات راکتی پاکستان شدند، نوشته که حل و فصل این گونه مشکلات، با برخوردهای احساساتی ممکن نیست.

این روزنامه نوشته که نیاز است تا دولت افغانستان در همکاری با جامعه جهانی راه های را جستجو کند که پاکستان را وادار به توقف این گونه حملات به ولایات شرقی افغانستان کند، نه اینکه از روی احساسات، تصمیم به حمله متقابل به پاکستان گرفته شود؛ کاری که به نوشته روزنامه، بهای آن را ساکنان غیرنظامی ولایات شرقی افغانستان خواهند پرداخت.





:: برچسب‌ها: د ,
:: بازدید از این مطلب : 171
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 11 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: