روزنامه‌های کابل: یکشنبه، ۸ اسد
نوشته شده توسط : iyem

روزنامه‌های چاپ امروز کابل به بررسی ناآرامی‌ها در مرزهای مشترک افغانستان و تاجیکستان، درخواست تحریم شبکه حقانی در آمریکا و دستور حامد کرزی در مورد حذف "اصطلاحات بیرونی" پرداخته‌اند.

روزنامه اراده ناآرامی‌های اخیر در مرزهای افغانستان و تاجیکستان را به "سازمان‌های استخباراتی منطقه و قدرت‌های بزرگ" نسبت داده و نوشته است که سفر بسم‌الله محمدی، وزیر داخله/کشور و رحمت‌الله نبیل، رئیس کل اداره امنیت ملی افغانستان به تاجیکستان در این مورد، نشان‌دهنده حساسیت و سنگینی این رویدادها است.

این روزنامه افزوده است که هرچند تا حال درباره جزئیات این حوادث که منجر به قتل یک ژنرال ارتش تاجیکستان و بازداشت هشت افغان در ارتباط با این حادثه شده است، چشم‌انداز روشنی در دست نیست، اما با دستگاه‌های بزرگ اطلاعاتی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بی‌ارتباط نیست.

سرمقاله نویس اراده اما شواهدی در این مورد ارائه نکرده، ولی افزوده است که "برنامه‌های جدیدی" در این مورد در حال طرح و اجرا است و ادامه تحولات در این منطقه استراتژیک که در مرز چند کشور همسایه موقعیت دارد، در روزهای آینده مسیر این رویدادها را مشخص خواهد کرد.

اخیرا تاجیکستان عملیات گسترده‌ای را برای سرکوب مخالفان مسلح خود در منطقه بدخشان تاجیکستان به راه انداخت و در پی آن مرزهای مشترک خود با افغانستان را به صورت موقت مسدود کرد. نیروهای افغان هم در نزدیک این مرز به حال آماده‌باش در آمده‌اند.

روزنامه باور با اشاره به تصویب لایحه‌ای از سوی گنگره آمریکا در مورد ثبت‌نام شبکه حقانی در فهرست گروه‌های تروریستی در آمریکا، نوشته است که پیش از این هم چنین درخواستی در آمریکا مطرح شده، اما در نهایت اجرایی نشده است.

این روزنامه افزوده است که این شبکه تا حال در راستای گفتگوهای صلح با دولت افغانستان هیچ گامی برنداشته است و دولت افغانستان و نیروهای بین‌المللی این شبکه را مسئول چندین حمله خونین دانسته‌اند. باور همچنین نوشته که این مساله هم مطرح است که سازمان اطلاعات پاکستان از شبکه حقانی حمایت می‌کند.

این اتهام علیه سازمان اطلاعات ارتش پاکستان بارها مطرح شده، اما دولت پاکستان آن را رد کرده است. مقام‌های دولت افغانستان گفته‌اند که سراج‌الدین حقانی و شماری از رهبران ارشد این شبکه در پاکستان به سر می‌برند.

سرمقاله‌نویس باور در ادامه نوشته است که آمریکا پیش از این، گروه القاعده و شماری از رهبران گروه طالبان را شامل تحریم‌های خود کرده، اما این امر بر وضعیت امنیتی افغانستان اثر چندانی به جا نگذاشته است و حالا اگر اسم شبکه حقانی هم شامل فهرست سیاه شود، جنگ در افغانستان پایان نخواهد یافت.

هشت صبح در تیتر اول خود از قول صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت داخله/کشور افغانستان نوشته است که انتشار شناسنامه ملی الکترونیکی به شهروندان کشور، از ماه میزان/مهر سال جاری آغاز می‌شود.

آقای صدیقی گفته است که انتشار این شناسنامه از برنامه‌های ملی وزارت داخله است و شناسنامه‌های الکترونیکی از ماه میزان با اعزام چهارصد تیم به سراسر کشور همزمان به شهروندان توزیع خواهد شد.

هشت صبح از قول مقام‌های دولت همچنین نوشته است که استفاده از شناسنامه‌های الکترونیکی در رأی‌گیری در انتخابات هم از تخلفات جلوگیری خواهد کرد، ولی این روزنامه افزوده است که دولت از دو سال گذشته که وعده انتشار این شناسامه را داده، تا حال آن را عملا آغاز نکرده است.

آرمان ملی در مطلبی با عنوان"اصطلاحات ملی چیست؟" بخشی از فرمان ۱۶۴ ماده‌ای حامد کرزی، رئیس‌جمهوری افغانستان، در مورد مبارزه با فساد اداری را بررسی کرده که در آن بر "تقویت زبان‌های ملی و حذف اصطلاحات نامانوس بیرونی" تاکید کرده است.

آقای کرزی در این فرمان به وزارت اطلاعات و فرهنگ دستور داد که "طی ﻣﺪت ﺳﻪ ﻣﺎه، در ﻣﻮرد ﺗﻘﻮﻳت زﺑﺎن‌های ﻣﻠﻲ، ﻟﻬﺠﻪﻫﺎ، اﺻﻄﻼﺣﺎت ﻣﻠی، ﺣﺬف اﺻﻄﻼﺣﺎت ﻧﺎﻣﺄﻧﻮس ﺑﻴﺮونی از ادﺑﻴﺎت ﻣﻌﻤﻮل ﻛﺸﻮر و ﺗﺤﻜﻴﻢ وﺣﺪت ملی از ﻃﺮﻳﻖ رﺳﺎﻧﻪﻫﺎی ﺟمعی دولتی و خصوصی اﻗﺪام و ﺑﻪ ﺷﻮرای وزﻳﺮان ﮔﺰارش اراﻳﻪ ﻧﻤﺎﻳﺪ."

نویسنده آرمان ملی نوشته است که اگر هدف از حذف "اصطلاحات نامانوس بیرونی" استفاده از واژه‌های انگلیسی است که بیشتر در تابلوهای مراکز تجارتی و آگهی‌های بازرگانی دیده می‌شود و مقام‌های بلندپایه دولتی در گفتگوهای خود به کار می‌برند تا "دانشمند" تلقی‌شوند، کار شایسته‌ای است.

به باور نویسنده اما برخی قوم‌گراها به زبان قوم خود برتری قایل می‌شوند و گویندگان زبان‌های دیگر را مجبور به استفاده از واژه‌های زبان قوم خود می‌کنند و به آنها "اصطلاحات ملی" نام می‌دهند و واژه‌های اصیل زبان‌های دیگران را اصطلاحات نامانوس بیرونی تلقی می‌کنند. به نظر نویسنده این "ظلم" است.

مقاله‌نویس آرمان ملی افزوده است که چنین افرادی در نوشتن این بند از فرمان رئیس‌جمهوری هم دخیل هستند و باید توضیح دهند که هدف آنها از "اصطلاحات ملی" و "اصطلاحات نامانوس بیرونی" چیست. نویسنده همچنین این پرسش را مطرح کرده که آیا هدف آنها تحکیم وحدت بین اقوام است یا برتری‌جویی قومی.





:: برچسب‌ها: روز تعطیل , باغ وحش , خورشید ,
:: بازدید از این مطلب : 227
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 9 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: