حملات تروریستی خونین عراق و بازتاب آن در رسانه ها
نوشته شده توسط : iyem

طی حركتی هماهنگ در سراسر عراق طی روز گذشته، ستیزه جویان عراقی حداقل به چهل نقطه در جای جای آن كشور حمله كردند. پلیس عراق می گوید كه این حمله ها از طریق انفجار بمب هایی كه در اتومبیل كار گذاشته شده بود، یورش به خانه چندین مامور پلیس، هجوم به یك پایگاه نظامی و كمین كردن در چند نقطه ایست بازرسی انجام شده و در خونبارترین روز سال اخیر عراق، به كشته شدن دست كم 100 تن و مجروح شدن بیش از 300نفر انجامیده است. هنوز هیچ گروهی مسوولیت این حمله ها را بر عهده نگرفته است، اما در روزهای اخیر القاعده هشدار داده بود كه به دنبال تسلط بر عراق است.

كشتار در عراق بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان همچون دوویچه وله، رادیو فرانسه، رادیورژیم صهیونیستی، یورونیوز، العربیه، رادیو رژیم صهیونیستی، بی بی سی فارسی و السومریه نیوز، به همراه داشت.

محورهای مورد توجه این رسانه ها عبارتند از:

- كشتار خونین در عراق

- اهداف مورد توجه

- چگونگی حمله ها

-‌ مناطق مورد حمله

- چه كسی مسوول این حملات است

- واكنش ها كشورها و مقامات

- آمار خشونت ها در عراق

** اهداف مورد توجه

----------------------

- بی بی سی: نیروهای امنیتی اصلی‌ترین هدف این حمله‌ها بوده‌اند.

- دوویچه وله: مقرهای نظامی نیز از جمله هدف‌های بمب‌گذاری‌های امروز عراق بودند. بمب‌هایی كه در نقاط مختلف 18 شهر عراق به فواصل كوتاه منفجر شدند و هركدام ده‌ها نفر را زخمی كردند یا به كام مرگ فرستادند.

**چگونگی حمله ها

-----------------------

- بی بی سی: مهاجمان با خودروهایی بمب‌گذاری شده به چند پست ایست بازرسی پلیس حمله كرده‌اند. چند پایگاه نیروهای نظامی نیز هدف تیراندازی قرار گرفته‌اند.

- رادیو رژیم صهیونیستی: تعرض های تروریستی شامل انفجار یك خودرو حاوی مواد تخریبی، آتشباری و ترور انتحاری بود و به ویژه، كاركنان دولتی و نیروهای امنیتی عراق هدف قرار گرفتند.

**‌مناطق مورد حمله

-----------------------

- دوویچه وله: 27 نقطه در 18 شهر مختلف عراق هدف حملات تروریستی قرار گرفتند.

- رادیو فرانسه: این حملات علاوه بر پایتخت، شهر های التاجی، دولویا، سعدیه، خان بنی سعد، كركوك، توز خورماتو، بعقوبه، صلاح الدین و چندین شهر دیگر را هدف قرار داد و طی آن مهاجمان به پست های كنترل نیروهای امنیتی حمله و با هم به سوی پایگاه های نظامی تیراندازی كردند. خونین ترین حمله در شهر التاجی در 25 كیلومتری شمال بغداد روی داده و چندین انفجار، دستكم 18 كشته و 2٩ زخمی در این شهر برجای گذاشته است.

**چه كسی مسوول این حملات است

------------------------------------------

- صدای آمریكا:‌ موج خشونت ها بعد از گذاشتن پیامی روی وب سایت 'جهادی ها' در روز شنبه صورت گرفت. این پیام كه ظاهراً از سوی 'ابوبكر البغدادی' كه از سال 2011 رهبر 'دولت اسلامی' عراق است، می گوید: این گروه 'مرحله جدیدی' را آغاز كرده است و قصد دارد به مقام های قضایی و دادگاه ها حمله كند و زندانیان را آزاد نماید. در ادامه پیام آمده است كه 'اولین اقدام آزادسازی مسلمانان زندانی و همین‌طور تعقیب و كشتن قضات، بازرسان و گارد محافظ آن‌هاست.'

- صدای آمریكا به نقل از یك مقام عراقی كه نخواسته نامش فاش شود: حملات اخیر پیام روشنی از سوی القاعده است كه مصمم به آغاز جنگ خونین فرقه گرایانه در عراق است.

- پایگاه خبری' السومریه نیوز'، به نقل از'حاكم زاملی' عضو كمیسیون امنیت و دفاع مجلس عراق: واضح است میان حوادث سوریه و ناامنی در عراق ارتباط مستقیم وجود دارد و كسانی كه اقدام به قتل و انفجار در عراق می كنند، همان كسانی هستند كه هم اكنون در حال بمبگذاری و كشتار مردم سوریه هستند و اغلب آنها اعضای القاعده اند.

- دوویچه وله: هنوز هیچ گروهی مسوولیت این حملات را بر عهده نگرفته است، اما در روزهای اخیر القاعده هشدار داده بود كه به دنبال تسلط بر عراق است.

- رادیو فرانسه: گروه دولت اسلامی عراق، وابسته به القاعده، با انتشار پیامی گفته است قصد دارد مقامات قضایی عراق را به قتل رسانده و زندانیان مربوط به این گروه را آزاد سازد.

- یورونیوز: ‌انفجارهای دوشنبه كه بی ‌ارتباط با افزایش خشونت‌ها و ناامنی ها در سوریه به نظر نمی‌رسد.

- العربیه: این عملیات پس از آن آغاز شد كه 'دولت اسلامی عراق' شاخه القاعده در عراق از 'جوانان مسلمان' خواست برای ازسرگیری عملیات در این كشور وارد عمل شوند.

**واكنش ها كشورها و مقام ها

-----------------------------------

- وزارت امور خارجه ایران با انتشار بیانیه ای انفجارهای تروریستی در عراق را محكوم كرد و نوشت: این اقدام های تروریستی در ادامه دشمنی‌هایی است كه با هدف ایجاد اختلافات طایفه‌ای و تهدید ثبات و امنیت و استقلال كشور عراق صورت می‌گیرد. جمهوری اسلامی ایران حمایت همه جانبه خود را از دولت عراق در اتخاذ راهكارهای مناسب برای مقابله با اینگونه اقدامات غیرانسانی اعلام می‌دارد.

- دوویچه وله: گیدو وستروله، وزیرخارجه آلمان حملات امروز در عراق را محكوم كرد و گفت كه هدف این حملات مدفون كردن ثبات و توسعه اقتصادی عراق است. او هشدار داد: 'نباید گذاشت پیشرفت‌هایی كه عراق در سال‌های اخیر در برقراری امنیت و رشد اقتصادی‌اش به دست ‌آورده نابود شوند.'

- خبرگزاری فرانسه به نقل از 'ویكتوریا نولند' سخنگوی وزارت خارجه آمریكا: 'ما حملات امروز در عراق را به شدت محكوم می كنیم. هدف قرار دادن مردم بی گناه همواره بزدلانه است.' وی تاكید كرد: كسانی كه در این حملات دخالت داشتند ناكام خواهند ماند و نیروهای امنیتی عراق قادرند امنیت این كشور را پس از خروج نیروهای بین المللی حفظ كنند.

- دفتر منطقه ای سازمان ملل متحد در عراق : وقوع چنین اقدام های جنایات كارانه ای را در ماه مبارك رمضان به شدت محكوم كرد و خواستار مجازات عاملان این انفجارها شد.

- سازمان ملل با اشاره به موج تازه مهاجرت عراقی های مقیم سوریه و بازگشت آنها به عراق این انفجارها را برای امنیت مردم نگران كننده دانسته و بر تعهد سازمان ملل برای كمك به مردم و دولت عراق برای بازگشت كامل ثبات به آن كشور تاكید كرد.

- دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه روسیه نیز در بیانیه ای اعلام كرد: مسكو به طور قاطعانه این جنایات خونین را محكوم كرده و با خانواده‌های كشته شدگان ابراز همدردی و برای آسیب دیدگان نیز آرزوی سلامتی می كند. روسیه خاطرنشان كرد: این وقایع خونین در عراق بار دیگر اهمیت فوق العاده مبارزه پیگیر و دایمی با تروریسم را كه هیچ گونه توجیهی برای اقدامات آن وجود ندارد، نشان می دهد.

- وزارت خارجه و مهاجران سوریه با صدور بیانیه ای سلسله انفجارهای تروریستی روز دوشنبه در مناطق مختلف عراق را محكوم كرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: ‌ما انفجارهای تروریستی امروز در چندین منطقه عراق را كه به كشته و یا مجروح شدن صدها فرد بیگناه منجر شد، محكوم می كنیم. این وزارتخانه هدف از این اقدامات را متزلزل كردن امنیت و ثبات عراق دانست.

**‌آمار خشونت‌ها از زمستان گذشته تاكنون

------------------------------------------------

- دوویچه وله: از هنگام خروج نیروهای ‌آمریكایی در 18 دسامبر سال گذشته میلادی از عراق بیش از 500 نفر از مردم این كشور بر اثر عملیات تروریستی جان خود را از دست داده‌اند. درگیری‌های میان سنی‌ها و شیعیان بیشترین قربانی را گرفته است.

پژوهش**1673**1732**9123





:: برچسب‌ها: نشان ,
:: بازدید از این مطلب : 210
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 4 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: