آمریكا در صدد بازگشت به پایگاه های نظامی خود در جنوب شرق آسیا است
نوشته شده توسط : iyem

به نوشته روز شنبه روزنامه واشنگتن پست، آمریكا از چند دهه قبل پایگاه های نظامی اش در جنوب شرق آسیا را ترك و یا تخلیه كرده بود. اما اینك با ظهور و خیزش قدرت نظامی چین و تازه شدن ادعاهای ارضی اش در منطقه، آمریكا مترصد بازگشت و حضور نظامی در منطقه است.

كشورهای تایلند، ویتنام و فیلیپین با احتیاط از بازگشت نظامی آمریكا به منطقه استقبال كرده اند.

وزارت دفاع آمریكا (پنتاگون ) در هفته های اخیر اعلام كرده است كه مذاكراتی را با رهبران كشور تایلند بر سر تاسیس مركز فعالیت در یك پایگاه مشهور منطقه ای ساخت آمریكا كه در دهه های 1960 و 1970 محل نگهداری بمب افكنهای B-52 بوده ، را انجام داده است.

آمریكا در این مذاكرات همچنین خواستار بازدید از بنادر تایلند و انجام پروازهای مشترك شناسایی برای رد یابی همه راههای ارتباطی تجاری و تحركات نظامی منطقه نیز شده است .

در ویتنام، دیگر كشور منطقه جنوب شرق آسیا، 'لئون پانه تا' وزیر دفاع آمریكا در سفری در ماه جاری میلادی به این كشور، از پایگاه هوایی و دریایی آمریكا در خلیج 'كم ران' بازدید كرد . از پایان جنگ ویتنام تاكنون پانه تا بلندپایه ترین مقام امریكایی است كه از این پایگاه بازدید می كند.

از دیگر مناطقی كه پنتاگون در برنامه دارد به پایگاههای دریایی و هوایی اش در شرق آسیا بازگردد ، جزایر فیلیپین و پایگاه دریایی خلیج 'سوبیك' و پایگاه سابق هوایی 'كلارك' است كه در جنگ ویتنام بزرگترین تاسیسات نظامی امریكا در آسیا محسوب می شد.

با این چشم انداز، رهبران پنتاگون در روزها و هفته های اخیر بر تعداد سفرهایشان به منطقه و تحكیم روابط و مذاكره با كشورهای منطقه افزوده اند . امریكا با كشورهای هدف، فعلا' فقط در زمینه بازدید از بنادر و برپایی رزمایش های مشترك به توافق رسیده است اما دولت امریكا امیدوار است كه این روابط محدود نظامی، به حضور گسترده تر و دائمی نظامی امریكا در منطقه بیانجامد.

امریكا می گوید كه قصد اشغال مجدد هیچیك از پایگاههای وسیع دریایی و هوایی باقیمانده از قرن گذشته را در جنوب شرق آسیا ندارد و می خواهد به عنوان میهمان در این پایگاهها حاضر باشد.

نیروهای مسلح آمریكا چندین سال در پایگاههای قدیمی اش در منطقه عملیاتهایی نظامی را انجام می داد .

ژانویه امسال 'باراك اوباما' رئیس جمهوری آمریكا رویكرد جدید نظامی واشنگتن و گرایش آن به سمت آسیا – اقیانوس آرام را در پایان جنگهای عراق و افغانستان اعلام كرد.

دولت آمریكا اشاره ای به این كه آیا چین هم جزء اهداف نظامی اش در شرق آسیا هست یا خیر نكرده است. چین ادعاهای ارضی در سرزمین هایی را در دریای شرقی چین و دریای جنوبی چین كه سرشار از منابع غنی هست مطرح نمود .

امریكا می گوید كه هدف اولیه از تقویت حضور نظامی در شرق آسیا ، برقراری دریانوردی و تجارت آزاد با اقتصادهای روبه رشد منطقه از جمله چین است.

یكی دیگر از برنامه های نظامی پیش بینی شده امریكا در شرق آسیا ، برگزاری عملیاتهای مشترك شناسایی هوابرد با كشورهای تایلند، فیلیپین و تایلند است.

درسال2014 نیروی دریایی امریكا در نظردارد هواپیماهای جدید شناسایی مدل P-8A Poseidon و هواپیماهای مجهز به موشكهای ضد زیردریایی را در اقیانوس آرام مستقر سازد و هواپیماهای قدیمی و فرسوده مدل P-3C Orion مربوط به دوران جنگ سرد را از منطقه خارج سازد.

همزمان هواپیماهای بدون سرنشین پرواز در ارتفاع بالا هم در منطقه آسیا – اقیانوس آرام به پراز درخواهند آمد. این هواپیماها در خلیج 'گوام' مستقر خواهند شد و امریكا در جستجوی میزبابان جدید برای آنهاست.

مترجمام**1591**2047**





:: برچسب‌ها: کنسرت , سقوط , لندن ,
:: بازدید از این مطلب : 335
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 3 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: