روزنامه‌های کابل: یکشنبه، ۲۸ جوزا
نوشته شده توسط : iyem

اظهارات اخیر سفیر و نماینده ویژه روسیه در افغانستان در مورد احتمال افزایش تهدیدهای تروریستی پس از خروج نیروهای ناتو از افغانستان، توجه روزنامه‌های چاپ امروز کابل را جلب کرده است.

اندره آوتیسیان روز جمعه، ۲۷ جوزا/خرداد در سفری به شهر شمالی مزار شریف گفت که کشورش نگران است که افغانستان پس از خروج نیروهای ناتو پایگاه تروریسم شود و تهدیدهای امنیتی علیه روسیه افزایش یابد.

هشت صبح با نقد سخنان سفیر روسیه، نوشته است که مقام‌های روسی پیش از این از حضور نیروهای ناتو در افغانستان انتقاد می‌کردند، اما حالا از خروج آنها. به نظر این روزنامه، موضع‌گیری مقام‌های روسی در مورد اوضاع افغانستان "ضد و نقیض" است.

هشت صبح نوشته است: این در حالی است که پیش از این روس‌ها از حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان انتقاد کرده‌اند. نویسنده افزوده است: "روشن نیست که روسیه از خروج ناتو و آمریکا از افغانستان نگران است یا از حضور درازمدت آنها؟ آیا روسیه به واقع سردرگم است یا می‌خواهد دیگران را سردرگم کند؟"

نویسنده در ادامه نوشته است که هرچند نگرانی روسیه از گسترش تروریسم و حضور قدرتمند گروه‌های تروریستی و همچنین افزایش قاچاق مواد مخدر قابل درک است، اما موضع‌گیری "ضد و نقیض" روسیه در قبال حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان نیز "کاملا گیج‌کننده" است.

هشت صبح افزوده است: "افزایش رقابت و تضاد منافع ناتو و آمریکا با روسیه در مسایل جهانی، سبب می‌شود که روسیه از گسترش نفوذ آنان در افغانستان و آسیای میانه نگران باشد، ولی از سویی دیگر برای مهار تهدید تروریسم و مواد مخدر به حضور آنان در منطقه و افغانستان نیاز دارد. شاید مقام‌های روسی با موضع‌گیری‌های متضاد می‌خواهند به امریکا و ناتو بگویند که 'با تو بودن نتوانم، بی تو بودن نتوانم'."

ماندگار اما در مطلب اصلی خود با عنوان "روسیه به دنبال چیست؟"، نوشته است که روسیه از توافق کشورهای آسیای میانه با ناتو در مورد گشودن راه‌های آسیای میانه به روی نیروهای ناتو در زمان خروج آنها از افغانستان، "به شدت عصبانی" است.

این روزنامه افزوده است که مقام‌های روسی گفته‌اند که کشورهای عضو مشترک‌المنافع باید در این مورد تصمیم مشترک بگیرند. به باور ماندگار، روسیه با گام گذاشتن در این وادی، عملا می‌تواند فشارها را بر ناتو دو برابر کند.

این روزنامه در تحلیل خود آورده است که پس از بسته شدن مسیر تدارکاتی پاکستان به روی ناتو، مسیر آسیای میانه به عنوان مسیر دومی برای ناتو مطرح بود و اگر این مسیر هم با "اما و اگرهایی" در اختیار ناتو قرار گیرد، پیمان ناتو با مشکلات تازه‌ای مواجه خواهد شد.

روزنامه اراده در مطلبی با عنوان "فساد اداری و بازار آزاد، هر دو مشکل افغانستان است"، نوشته است که حالا دولت افغانستان درک کرده که در صورت عدم اجرای اصلاحات در "نظام افسار گسیخته اداری"، علاوه بر افزایش نارضایی عمومی در کشور، از کمک‌های تعیین‌کننده جهانی هم محروم خواهد شد.

به نظر نویسنده، هرچند افغانستان در ده سال گذشت در زمینه‌های مختلف پیشرفت‌هایی کرده، اما در برخی زمینه‌ها و از جمله مبارزه با فساد اداری، "کاستی‌های جدی و شدید" داشته است. اراده از این فساد به عنوان "فساد همه‌جانبه اداری" در نهادهای دولتی نام برده است.

این روزنامه دولت را در مورد مبارزه با فساد متهم به "سهل‌انگاری" کرده و نوشته است که حالا سطح فساد در کشور به حدی بالا رفته که اقتصاد کشور را به سوی "بحران" پیش برده و جامعه جهانی هم کمک‌های خود را مشروط به مبارزه جدی با فساد در افغانستان کرده است.

مقاله‌نویس اراده بازار آزاد را هم مورد انتقاد قرار داده و نوشته است که چنین نظام اقتصادی باعث فقر و بیکاری شدید در میان مردم افغانستان شده است. نویسنده معتقد است که فساد و افسار گسیختگی بازار آزاد دست به دست هم داده و مردم افغانستان را "زمینگیر" کرده است.

روزنامه دولتی انیس نسبت به شیوع بیماری‌های فصلی با گرم شدن هوا هشدار داده و نوشته است که هرچند وضعیت خدمات بهداشتی در افغانستان در ده سال اخیر بهبود یافته، اما هنوز هم مناطقی هستند که به خدمات بهداشتی دسترسی ندارند.

به نوشته این روزنامه، با گرم شدن هوا در کشور، آمار بیمارانی که به بیمارستان‌های کودکان و عمومی مراجعه کرده‌اند، افزایش یافته است. انیس گزارش داده است که بیماری‌های اسهال و مسمومیت در این بیماران بیشتر بوده است.

این روزنامه دولتی عدم رعایت بهداشت فردی و گروهی را از عوامل عمده افزایش این بیماری‌ها دانسته و هشدار داده است که اگر وزارت صحت/بهداشت به وضعیت بهداشت رستوران‌ها و خوراکه‌فروشی‌ها توجه نکند، شیوع بیماری‌های ناشی از خوردن غذاهای ناسالم به یک نگرانی جدی تبدیل خواهد شد.





:: برچسب‌ها: کلیسا ,
:: بازدید از این مطلب : 361
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: