مهمترین مشكل بهداشتی كشور نارسایی كلیوی و بیماران دیالیزی است
نوشته شده توسط : iyem

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، 'مرضیه وحیددستجردی' روز پنجشنبه در جلسه شبكه های ملی تحقیقات دیابت و استئوپروز كشور در دانشگاه علوم پزشكی تهران افزود: مشكل نارسایی كلیه در كشور چنان است كه هرچه دستگاه دیالیز تهیه كنیم باز هم از قافله عقب هستیم.

**بیماری های غیرواگیر عامل 60 درصد مرگ و میرها در كشور است

وزیر بهداشت خاطرنشان كرد بیش از 60 درصد مرگ و میرها در كشور ناشی از بیماری های غیرواگیر مانند بیماری های قلبی یا دیابت است.

دستجردی گفت: 45 درصد مرگ و میرها در كشور به دلیل بیماری های قلبی و عروقی، 12 رصد مربوط به بیماری های سرطانی و چهار تا پنج درصد مربوط به بیماری های ریوی و دیابت و بقیه آن ناشی از حوادث و تصادفات است.

وی تاكید كرد این آمار بالای مرگ و میرها ناشی از بیماری های غیرواگیر نیازمند برنامه ریزی های جدی در این زمینه است.

**وجود 26 شبكه تحقیقاتی بیماری در كشور

وزیر بهداشت از وجود 26 شبكه تحقیقاتی بیماری در كشور خبر داد و گفت: فعال ترین شبكه تحقیقاتی بیماری در كشور مربوط به بیماری های دیابت و پوكی استخوان است.

دستجردی ادامه داد برغم اینكه شیوع پوكی استخوان در كشور بسیار كمتر از دیابت است اما عوارض و بار هزینه ای آن نیازمند برنامه ریزی جدی است.

**50 درصد جمعیت كشور پوكی استخوان دارند

وزیر بهداشت گفت: 50 درصد كشور مبتلا به استئوپروز -پوكی استخوان- و استئوپنی -كاهش تراكم استخوان- هستند.

دستجردی افزود: برای كنترل این بیماری ها در كشور نیازمند همكاری ها بین بخشی هستیم.

وی در ادامه به شاخص جمعیت كشور اشاره كرد و گفت: طبق جدیدترین آمار، حدود شش درصد جمعیت كشور را سالمندان تشكیل می دهند و هرچه تعداد سالمندان در كشور بیشتر شود ، گرفتاری ها و معضلات بهداشتی و درمانی كشور نیز بیشتر می شود.

به گفته وزیر بهداشت، میزان مراجعات و بستری سالمندان ، بطور متوسط پنج برابر بیش از افراد عادی است.

**طراحی 800 برنامه برای مقابله با بیماری های غیرواگیر

وزیر بهداشت گفت : طی دو سال گذشته، 800 برنامه عملیاتی برای مقابله، كنترل و پیشگیری از بیماری های غیرواگیر طراحی شده است كه باید آنها را عملیاتی كنیم.

دستجردی افزود: آمار بیماری های غیرواگیر مانند چاقی، كلسترول بالا ، فشارخون و دیابت در كشورهای عربی منطقه بیش از كشور ما است بااین وجود نباید وضعیت خود را مطلوب ارزیابی كنیم.

وی خاطرنشان كرد باید در سال 1404 ، جزو كشورهای برتر منطقه از نظر سلامتی باشیم و شبكه های تحقیقاتی بیماری می توانند در این زمینه وزارت بهداشت را كمك كنند.

**پزشك خانواده ، محوری ترین برنامه سلامت كشور

وزیر بهداشت در ادامه از راه اندازی شبكه های تحقیقاتی چاقی و سالمندی در كشور خبر داد و گفت: برنامه محوری سلامت كشور، اجرای برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع است.

دستجردی افزود: امیدواریم با ارایه بسته های ادغام یافته بهداشتی و درمانی در زمینه كنترل بیماری های غیرواگیر در كشور، فعالیت های جدی داشته باشیم.

وی خاطرنشان كرد اطلاع رسانی و فرهنگسازی، نقش اساسی در كنترل بیماری های غیرواگیر به ویژه كنترل دیابت به عنوان 'ام الامراض' را دارد.

در جلسه شبكه های ملی تحقیقات دیابت و استئوپروز كشور جمعی از مسوولان و متخصصان این رشته ها حضور داشتند.

اجتمام**9185





:: برچسب‌ها: سفر , نقاشی های دیواری ,
:: بازدید از این مطلب : 251
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 30 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: