سوریه و وسوسه های تاریخی سیا
نوشته شده توسط : iyem

سازمان اطلاعات مركزی آمریكا (سیا)، زمانی كه در دهه 80 میلادی، از مجرای گروه 'مكتب الخدمات'، به آموزش و تجهیز نزدیك به 50 هزار شبه نظامی در افغانستان پرداخت، هرگز گمان نمی كرد كه از همان زیرساخت های مالی، نظامی و سازمانی مكتب الخدمات برای تاسیس القاعده استفاده شود.

امروز به نظر می رسد، تجربه تاریخی القاعده، این بار در سوریه، در حال تكرار شدن است. گزارش هفته نامه آمریكایی 'ویكلی استاندارد' نشان می دهد كه به تازگی گروهی از مفتی های سعودی با راه اندازی كارزار اینترنتی، خواهان جمع آوری پول برای كمك به با صطلاح 'ارتش سوریه آزاد' شده اند. (1)

سعد البریك، سلمان العوده و محمد العرفه در تارنمای توییتر كارزار جمع آوری پول برای مخالفان وی را مدیریت می كنند.

اما نگران كننده ترین نكته در فعالیت مفتی های سعودی این است كه این افراد 'انجمن احیای میراث اسلامی كویت' را به عنوان یكی از كانال های انتقال پول به مخالفان 'اسد' انتخاب كرده اند. این انجمن در سال 2002 توسط توسط سازمان ملل متحد و در سال 2008 توسط ایالات متحده آمریكا در فهرست گروه های تروریستی قرار گرفت.

انجمن یاد شده، سابقه انتقال پول به گروه القاعده را نیز دارد و با توجه به حمایت و حضور روز افزون القاعده در میان مخالفان دولت بشار اسد، كمك مالی انجمن كویتی به این جریان را باید نگران كننده دانست.

نكته دیگر این است كه فعالیت كارزار كمك مالی به مخالفان سوریه، بسیار فراتر از مرزهای عربستان سعودی است و گروه مفتی های سعودی برای دستیابی به هدفشان، در كویت، مصر، لبنان، تركیه، قطر، بحرین و اردن نیز حساب های بانكی باز كرده اند. حساب های بانكی این عده، حتی از مرزهای خاورمیانه هم فراتر رفته و بانك های سوییس، آلمان و انگلستان را نیز شامل شده است.

نكته جالب این است كه پول ها و سلاح های گردآوری شده، زیر نظر مستقیم افسران سازمان سیا میان شبه نظامیان سوری توزیع می شود. بر اساس گزارش روزنامه نیویورك تایمز ، افسران سیا هفته هاست كه در جنوب مرزهای تركیه مستقرند تا سلاح های اعطایی از تركیه، عربستان سعودی و قطر را طوری میان تروریست ها تقسیم كنند كه شبه نظامیان القاعده از آنها بی بهره بمانند!! (2)

یك پرسش عمده این است كه وقتی سلاح های اعطایی سازمان سیا، به آنسوی مرزهای سوریه رفت، چه كسی تضمین خواهد كرد كه هر سلاح در دست كدام گروه قرار گیرد؟ اما پرسش جدی تر این است: آیا شبه نظامیانی كه برای رسیدن به هدف سیاسی شان، مسلح می شوند و با گروه شناخته شده ای چون القاعده پیمان همكاری می بنندند، ماهیتی متفاوت از القاعده خواهند داشت؟

گزارشی كه خبرگزاری آسوشیتدپرس چند روز پیش منتشر كرد و در بسیاری از رسانه های آمریكایی هم بازتاب داشت ، می تواند پاسخ مناسبی به پرسش های بالا باشد: '...احمد عیسی الشیخ، با داشتن بیش از یكهزار شبه نظامی مسلح در شمال سوریه مستقر است. اعضای گروه وی از اینكه روش های مبارزه خود را توضیح دهند خجالت نمی كشند. یكی از روش های گروه الشیخ این است كه زندانیان و گروگان هایشان را سوار بر خودروهای بمب گذاری شده می كنند و آنها را در نزدیكی ایستگاه های بازرسی پلیس و ارتش منفجر می كنند.' (3)

** سخن آخر

القاعده، در اوج خود، اگرچه گروهی بود كه در افغانستان فعالیت می كرد، اما بسیاری از نیروهایش ملیت سعودی، مصری، یمنی و الجزایری داشتند و شبكه مالی آن از عربستان و امارات متحده عربی تا حتی برخی كشورهای اروپایی، گسترده بود. امروز، شبه نظامیان مخالف سوریه، شبكه ای را تشكیل می دهند كه از عربستان و كویت و قطر گرفته تا برخی كشورهای اروپایی گسترده است.

القاعده، حاصل پشتیبانی های راهبردی سازمان سیا از مكتب الخدمات بود. امروز، گروه هایی كه توسط سازمان سیا در سوریه مسلح می شوند، هرگز به سادگی سلاح هایشان را زمین نخواهند گذاشت و شاید در آینده، گروهی موازی یا رقیب القاعده تشكیل دهند.

سازمان سیا از گروه هایی پشتیبانی می كند كه ریشه در كشورهای بیگانه دارند و می كوشند تا برای تغییر معادلات قدرت در منطقه خاورمیانه، دولت كشوری دیگر را سرنگون كنند. با توجه به هوشیاری مردم سوریه، توان بالای نیروهای سوری و حمایت سیاسی كشورهایی چون ایران، روسیه و چین از ثبات در آن كشور، دستیابی به چنین هدفی بسیار بعید است.

مترجمام**9163

(1):

http://www.weeklystandard.com/blogs/saudi-clerics-funnel-cash-syrian-rebels-through-terror-group_647141.html

(2):

http://www.nytimes.com/2012/06/21/world/middleeast/cia-said-to-aid-in-steering-arms-to-syrian-rebels.html?_r=1

(3):

http://cnsnews.com/news/article/ap-impact-syria-rebels-divided-times-violent





:: برچسب‌ها: عروسی , هندوستان ,
:: بازدید از این مطلب : 286
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 5 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: